Bristol Siddeley Orpheus - flyvere.dk
Foto: Wikimedia commons.

Bristol Siddeley Orpheus

Bristol Siddeley Orpheus var en single-spool turbojet motor designet og udviklet af Bristol Siddeley i begyndelsen af 1950’erne i Bristol i England.

Motoren blev udviklet som motorenhed til Folland Aircrafts Folland Gnat letvægts kamp- og træningsfly og til Fiat Aviaziones / Aeritalias Fiat G.91 kamp- og angrebsfly.

Motoren har en enkel singlespool (singlehaft) konstruktion, der er nem at vedligeholde.

Orpheus motorens konstruktion gjorde at Bristol Siddeley kunne udvikle en motor med en vægt på kun ca. 380 kg., der udviklede 22kN tryk.

De tre finalister i NATOs samtidige konkurrence om et nyt letvægts angrebs- og kampfly, der byggede på Natos NBMR-1 specifikation fra 1953, havde alle valgt Bristol Siddeley Orpheus motor.

Orpheus motoren vakte begejstring overalt i flyvemiljøer rundt om i verden.

Motoren havde en fantastisk ydelse i forhold til størrelse og vægt.

Lockheeds berømte leder af Lockheeds Skunk Works Clarence “Kelly” Johnson udtalte sig meget begejstret om Orpheus motoren efter at have brugt den på den første prototype af Lockheed JetStar:

These Orpheus engines … have been the best engines the writer has ever used in a prototype aircraft. They were and are so good that it was decided at an early date to make all Jetstars from serial number two up capable of using two Orpheus engines…

The Orpheus version … is fully competitive in performance (except with one engine out) and will be offered to those who want its lower cost, simplicity, and – at least for some time – reliability

Clarence “Kelly” Johnson, Flight, feb.1959

VTOL motor

Orpheus motoren dannede grundlaget for udviklingen af Bristol Siddeleys Pegasus turbofan motor, der blev benyttes i Harrier Jump Jet fly.

Læs også disse artikler

Westinghouse J34 - flyvere.dk

Westinghouse J34

Westinghouse J34 var en turbojet motor, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne.

BMW 801 - flyvere.dk

BMW 801

BMW 801 var en 42,8 liter luftkølet stjerne/radial flymotor med turbolader udviklet og produceret af Bayerische

Progress D-18T turbofan - flyvere.dk

Progress D-18T

Progress D-18T er en tre-akslet high-bypass turbofan jet motor udviklet i 1970’erne af Ivchenko-Progress design bureau. Motoren

Specifikationer

Producent:Bristol Siddeley Orpheus
Produktionsår:1957 –
Type:Turbojet – single spool
Længde:1,9 m
Max. tryk :5.500 lbf / 22 kN
Tryk ratio:4,4:1
Vægt: (tør)379 kg
Brændstoftype:ATF
Anvendelse:Fiat G.91

Folland Gnat
Antal produceret:700+ (?)

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier