Bristol Type 175 Britannia - flyvere.dk

British United Airways Bristol 175 Britannia 307 G-ANCD ved landing i Stockholm-Arlanda 1967. Foto: Lars Söderström - CC BY-SA 3.0

Bristol Type 175 Britannia

Bristol Type 175 Britannia var et fire-motoret britisk propel passagerfly udviklet og designet af Bristol Aeroplane Company i Filton i South Gloucestershire i England i slutningen af 1940’erne.

Bristol Type 175 Britannia blev produceret i perioden 1952 – 1960.

Bristol Britannia var, ligesom Bristol Brabazon, et resultat af Brabazon komiteens specifikationer for britiske civile mellem- og langdistance passagerfly i efterkrigstidens England.

Bristol Aeroplane Company vandt kontrakter for Brabazon komiteens Type I og Type III specifikationer.

Type I specificerede langdistance transport- og passagerfly til transatlantiske flyvninger og resulterede i Bristols enorme Brabazon fly.

Type III specificerede et mellemdistance transport- og passagerfly med plads til 48 passagerer, der skulle drives af enten Bristol Centaurus motorer eller Napiers Nomad turbo-diesel motorer.

Brabazon komiteens Type III specifikationer faldt sammen med de Medium Range Empire (MRE) Requirements, som det statsejede flyselskab BOAC havde udsendt i 1946.

Valg af motorer

Bristol var på samme tidspunkt i fuld gang med at udvikle deres nye Bristol Proteus turboprop motor, som skulle bruges på Britannaia flyet.

Forsinkelser gjorde at Bristol valgte at fortsætte udviklingen af flyet med Bristol Centaurus motorer.

BOAC og den britiske stat accepterede dette under forudsætning af, at Centaurus motorerne efterfølgende blev udskiftet med Bristols nye Proteus motorer.

En problematisk start

Den første prototype af Britannia flyet lettede første gang den 16. august 1952 fra Filton Aerodrome nord for Bristol i England.

Flyvningen blev gennemført på trods af store problemer med flyets stabilitet i luften.

Flyets cockpit blev desuden fyldt med røg under landingen og landingsstellet foldede sig først helt ud få sekunder før touch-down..

Overhalet af udviklingen

Bristol Britannia flyet blev af mange betragtet som et af de bedste store turboprop passagerfly, der har fløjet.

Flyet blev kendt som The Whispering Giant på grund af flyets lave støjniveau og stabile flyvning.

Allerede inden flyet var færdigudviklet var det blevet overhalet af de jet passagerfly, som både engelske, franske og amerikanske flyproducenter udviklede efter 2. verdenskrig.

De Havilland Comet var allerede indsat i fast rutetrafik hos BOAC, da Bristol fik tilladelse til at fortsætte flyvningerne med deres første prototype af Britannia flyet.

De tragiske havarier med tre Comet fly i 1953 og 1954 fik det britiske Air Ministry til at forlange at Britannia flyet skulle testes yderligere.

BOAC valgte at udstille udviklingsproblemerne med Britannia flyet i den britiske presse, så Bristols salgs- og marketing planlægning blev ødelagt af de samme mennesker, som i sin tid havde bestilt flyet.

Specifikationer:

Bristol Britannia Series 310 long-range

Producent:Bristol Aeroplane Company
Produktionsår:1952–1960 (alle versioner)
Antal produceret:85
Besætning:4-7
Passagerer:77 - 139
Længde:
37,87 meter
Vingefang:43,36 meter
Højde:11,43 meter
Vinge areal:192,8 m2
Tom vægt:39.190 kg
Max. startvægt:83.915 kg
Motorer:4 × Bristol Proteus 765 turboprop
Tophastighed:639 km/t
Cruise hastighed:575 km/t
Rækkevidde:7.130 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII