Chengdu J-20 - flyvere.dk

PLAAF Chengdu J-20 ved China Airshow 2016. Foto: © Alert5 / CC BY-SA.

Chengdu J-20

Chengdu J-20 (Kinesisk: 歼-20; pinyin: Jiān-Èrlíng), også kaldet Mægtige Drage, er et to-motoret kinesisk femte-generations jet kamp- og jagerfly udviklet i 1990’erne og produceret siden 2009 af den kinesiske Chengdu Aerospace Corporation i Chengdu, i Sichuan provinsen i Kina.

J-20 flyet er tiltænkt en rolle som kamp- og angrebsfly til opnåelse af luftherredømme (air superiority) over et givent kampområde.

Chengdu J-20 platformen har potentiale til indsættelse som et langtrækkende angrebsvåben i det Asiatiske Stillehavsområde.

J-20 er en del af det kinesiske udviklingsprogram, som de vestlige efterretningstjenester kalder J-XX-programmet.

Flyet fløj første gang den 11. januar 2011, hvorefter det blev præsenteret ved China International Aviation & Aerospace Exhibition i 2016.

Flyet blev indsat i operativ tjeneste i marts 2017.

J-20 er det tredje operationelle femte-generation jet kampfly med Stealth egenskaber.

De to andre er begge amerikanske; Lockheed Martins F-22 Raptor og Lockheed Martins F-35 Lightning II.

Resultat af spionage og tyverier

Det hører med til historien om flyets tilblivelse, at efterretningskilder i den vestlige verden mener, at store dele af Chengdu J-20s design og udvikling skyldes kinesiske hackere, der har stjålet data og informationer fra især amerikanske producenter af moderne kampfly.

Specifikationer:

Besætning:1
Længde:
20 meter
Vingefang:13 meter
Højde:4,45 meter
Vinge areal:78 m2
Tom vægt:19.391 kg
Totalvægt:32.092 kg
Max. startvægt:36.288 kg
Motorer:2 × Xian WS-15 turbofan motorer.
(+ to prototype motorer til Chengdu J20; Shenyang WS-10G og AL-31F).
Tophastighed:2.100 km/t

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII