Chengdu J-20 - flyvere.dk

PLAAF Chengdu J-20 ved China Airshow 2016. Foto: © Alert5 / CC BY-SA.

Chengdu J-20

Chengdu J-20 (Kinesisk: 歼-20; pinyin: Jiān-Èrlíng), også kaldet Mægtige Drage, er et to-motoret kinesisk femte-generations jet kamp- og jagerfly udviklet i 1990’erne og produceret siden 2009 af den kinesiske Chengdu Aerospace Corporation i Chengdu, i Sichuan provinsen i Kina.

J-20 flyet er tiltænkt en rolle som kamp- og angrebsfly til opnåelse af luftherredømme (air superiority) over et givent kampområde.

Chengdu J-20 platformen har potentiale til indsættelse som et langtrækkende angrebsvåben i det Asiatiske Stillehavsområde.

J-20 er en del af det kinesiske udviklingsprogram, som de vestlige efterretningstjenester kalder J-XX-programmet.

Flyet fløj første gang den 11. januar 2011, hvorefter det blev præsenteret ved China International Aviation & Aerospace Exhibition i 2016.

Flyet blev indsat i operativ tjeneste i marts 2017.

J-20 er det tredje operationelle femte-generation jet kampfly med Stealth egenskaber.

De to andre er begge amerikanske; Lockheed Martins F-22 Raptor og Lockheed Martins F-35 Lightning II.

Resultat af spionage og tyverier

Det hører med til historien om flyets tilblivelse, at efterretningskilder i den vestlige verden mener, at store dele af Chengdu J-20s design og udvikling skyldes kinesiske hackere, der har stjålet data og informationer fra især amerikanske producenter af moderne kampfly.

Specifikationer:

Besætning:1
Længde:
20 meter
Vingefang: 13 meter
Højde: 4,45 meter
Vinge areal: 78 m2
Tom vægt: 19.391 kg
Totalvægt: 32.092 kg
Max. startvægt: 36.288 kg
Motorer:2 × Xian WS-15 turbofan motorer.
(+ to prototype motorer til Chengdu J20; Shenyang WS-10G og AL-31F).
Tophastighed: 2.100 km/t

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII