Convair R3Y var et amerikansk fire-motoret turboprop militært vandfly designet i 1940’erne og produceret i 1950’erne af Convair i San Diego, Califonien i USA.
Straks efter afslutningen af 2. verdenskrig bestilte U. S. Navy et flydesign hos Convair, der omhandlede et nyt stort og moderne vandfly, der skulle kunne løse tunge transportopgaver for flåden.
Flyet skulle bygges efter de nyeste principper for vingedesign med laminær luftstrøm henover vingen, og det skulle udstyres med de nye og endnu ikke færdigt-udviklede turboprop motorer.
Convairs første model hed Model 117, der var et højvinget turboprop vandfly med fire Allison T40 turboprop motorenheder, der hver især bestod af to Allison T38 turboprop motorer.
Convair R3Y anvendte ny problemfyldt turboprop teknologi
Flyet havde således i alt otte Allison T38 turboprop motorer, der var monteret parvis på flyets vinger.
Hver motorenheds to motorer benyttede en fælles gearkasse, der overførte motorkraften til to kontra-roterende seks-bladede propeller på hver motorenhed.
Der var mange operative problemer med den nye Allison T40 turboprop motor.
Et totalt motorhavari var direkte årsag til et styrt med en Convair R3Y prototype i 1953.
Tre efterfølgende motorhavarier førte til tabet af yderligere tre Convair R3Y fly.
Convair R3Y Tradewind og Douglas A2D Skyshark er de to eneste flytyper, der fløj operativt i et større antal med Allison T40 turboprop motorer.
En kortlivet succes
U. S. Navy bestilte i maj 1946 to prototyper af flyet.
Den første prototype med betegnelsen XP5Y-1 fløj første gang den 18. april 1950.
I august samme år satte flyet rekord for (de nye) turboprop fly med en flyvetid på mere end otte timers uafbrudt flyvning.
XP5Y-1 var konfigureret som et militært og bevæbnet patruljefly til overvågning af havområder.
Den amerikanske flåde ønskede at ændre Convair R3Y projektet til et militært passager- og transport vandfly.
Efter tabet af den ene XP5Y-1 prototype, fortsatte udviklingen af flyet som et ubevæbnet militært passager- og transport vandfly.
Den nye version fløj første gang i 1954 og fik betegnelsen R3Y-1 Tradewind.
Der bygget i alt 11 eksemplarer af Tradewind flyet i versionerne R3Y-1 og R3Y-2.
På grund af Allison T40 turboprop motorernes upålidelighed fik R3Y-1 Tradewind flyene en kort levetid hos det amerikanske militær.
Allerede i 1958 blev alle XP5Y og Tradewind fly taget ud af tjeneste op hugget op.
Fine præstationer på trods af problemer
På trods af den korte tjenestetid nåede Convairs store R3Y vandfly både at medvirke til introduktionen af den nye turboprop motor-teknologi og flydesign for vandfly.
Flyet satte flere rekorder i løbet af dets operative tjeneste.
Seks R3Y-2 Tradewind fly blev omdannet til tankfly til lufttankning med fire-punkts tankning.
I 1956 satte et R3Y-2 Tradewind tankfly rekord ved at gennemføre samtidig fire-punkt optankning af fire U.S. Navy Grumman F9F-8 Cougar kampfly.