Embraer E-jet E195 - flyvere.dk

Lufthansa Regional Embraer E-jet E195. Foto: Andre Wadman. GNU.

Embraer E-jet E195

English version here →

Embraer E-jet E195 er et to-motoret narrow-body kort- og mellemdistance passager jet fly.

Flyet er designet og udviklet i 1990’erne af Embraer S.A. i Sao Paolo i Brasilien.

Embraer E-jet E195 indgår i Embraers E-Jet serie af passagerfly med to motorer.

To grundmodeller

Embraer E-Jet familien består af to flytyper; E170 og E175, der udgør E-jet grundmodellerne.

Embrear E-jet E190 and E195 har forlænget fuselage og dermed større kabine- og passagerkapacitet.

E190 og E195 har andre og mere effektive motorer og større vinger sammen med et andet landingsstel end grundmodellerne E170 og E175.

Embrear E195 har to nødudgange over vingerne – en på hver side af flyet.

Alle versioner i Embraers E-Jet serie har samme flyskrog og de samme elektroniske systemer.

E 170 og E 175 har den samme vingekonstruktion og samme type motorer, og varierer kun i længden.

På samme måde deler 190 og 195 vingekonstruktion og motorer.

Embraer er i øjeblikket i gang med at udvikle den nye E-Jet E2-familie.

Det er planen at E2-flyene skal erstatte Embraer E-Jet familien.

En ny familie: E-jet

Embrear offentliggjorde i 1997 at virksomheden udviklede en ny flytype, der delvist byggede på Embrears ERJ fly.

Planen blev hurtigt forladt igen til fordel for udviklingen af et helt nyt flydesign, som Embraer kaldte E-jet.

Den første prototype af det nye E-jet rullede ud fra fabrikken i São José dos Campos i Brasilien den 29. oktober 2001.

E-jet fløj første gang den 19. februar 2002.

Den første version i E-jet familien var E170.

Senere fulgte Embrear E-jet E190.

En salgssucces

I løbet af otte år – fra 2004 til 2012 – leverede Embrear 900 eksemplarer af deres E-jet passagerfly til flyselskaber overalt i verden.

Det amerikanske marked og de amerikanske flyselskabers behov for et regionalt mellemdistance fly har vist særligt lukrativt for Embraers E-jet serie og den nyere E2-serie.

Alene til det amerikanske marked havde Embraer i 2011 leveret 687 fly siden serien blev introduceret med Embraer E 170 i 2004.

I 2017 havde Embrear leveret mere end 1.400 eksemplarer af E-serien til flyselskaber over hele verden.

Den 18. december 2018 leverede Embraer fly nr. 1.500 – en Embraer E175 til Alaska Airlines i USA.

Læs også: KLM køber Embrears nye E195-E2

English version here →

Specifikationer:

Producent:Embraer S.A.
Produktionsår:2001 -
Besætning:2
Passagerer:100 - 124
Længde:
38,65 meter
Vingefang:28,72 meter
Højde:10,55 meter
Vinge areal:92,53 m2
Nyttelast:13.933 kg
Max. startvægt:52.290 kg
Motorer:2× GE CF34-10E turbofan
Tophastighed:871 km/t
Cruise hastighed:829 km/t
Rækkevidde:4.260 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar