Embraer KC-390 - flyvere.dk

Força Aérea Brasileira, FAB Embraer KC-390 Foto: Embraer.

Embraer KC-390

Embraer KC-390 er et mellemstort to-motoret militært transport jetfly udviklet og designet af Embraer S.A. i Sao Paolo i Brasilien.

Flyet har været under udvikling siden 2014 og forventes klar til produktion i løbet af 2019.

KC-390 skal kunne løfte op til 29 tons gods heriblandt pansrede mandskabvogne, kamp- og paratropper samt udføre lufttankning af andre fly.

KC-390 blev oprindeligt planlagt som en ny modificeret version af Embraers E-190 passagerfly.

Den modificerede version af E-190 skulle genbruge vingekonstruktion og General Electric CF34 turbofan motorer.

Flyets kabine skulle ombygges til godstransport med en lastrampe bagerst og helt nyt fly-by-wire avionics system.

ET helt nyt transportfly

I 2006 indledte Embraer så et egentligt udviklingsprojekt af et højvinget taktisk militært transportfly i samme størrelse som Lockheed C-130 Hercules og med motorer tilsvarende Pratt & Whitney PW6000 eller Rolls-Royce BR715.

Den brasilianske regering investerede i 2008 ca. 33 mill. US dollars i udviklingsstøtte og det brasilianske luftvåben afgav en forudbestilling på ca. 25 eksemplarer af det nye transportfly.

Senere samme år investerede den brasilianske regering så yderligere 440 mill. US dollars i projekt- og udviklingsstøtte.

I februar 2015 gik den første prototype af KC-390 på vingerne for første gang.

Specifikationer:

Producent:Embraer S.A.
Produktionsår:2014 -
Besætning:2
Kapacitet:80 tropper
74 liggebårer
66 paratroper
7 463L paller
Længde:
33,50 meter
Vingefang: 33,90 meter
Højde: 11,40 meter
Max. startvægt: 96.999 kg
Motorer:2 × IAE V2500-E5 turbofan
Cruise hastighed:870 km/t
Rækkevidde:2.815 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII