Embraer KC-390 - flyvere.dk

Força Aérea Brasileira, FAB Embraer KC-390 Foto: Embraer.

Embraer KC-390

Embraer KC-390 er et mellemstort to-motoret militært transport jetfly udviklet og designet af Embraer S.A. i Sao Paolo i Brasilien.

Flyet har været under udvikling siden 2014 og forventes klar til produktion i løbet af 2019.

KC-390 skal kunne løfte op til 29 tons gods heriblandt pansrede mandskabvogne, kamp- og paratropper samt udføre lufttankning af andre fly.

KC-390 blev oprindeligt planlagt som en ny modificeret version af Embraers E-190 passagerfly.

Den modificerede version af E-190 skulle genbruge vingekonstruktion og General Electric CF34 turbofan motorer.

Flyets kabine skulle ombygges til godstransport med en lastrampe bagerst og helt nyt fly-by-wire avionics system.

ET helt nyt transportfly

I 2006 indledte Embraer så et egentligt udviklingsprojekt af et højvinget taktisk militært transportfly i samme størrelse som Lockheed C-130 Hercules og med motorer tilsvarende Pratt & Whitney PW6000 eller Rolls-Royce BR715.

Den brasilianske regering investerede i 2008 ca. 33 mill. US dollars i udviklingsstøtte og det brasilianske luftvåben afgav en forudbestilling på ca. 25 eksemplarer af det nye transportfly.

Senere samme år investerede den brasilianske regering så yderligere 440 mill. US dollars i projekt- og udviklingsstøtte.

I februar 2015 gik den første prototype af KC-390 på vingerne for første gang.

Specifikationer:

Producent:Embraer S.A.
Produktionsår:2014 -
Besætning:2
Kapacitet:80 tropper
74 liggebårer
66 paratroper
7 463L paller
Længde:
33,50 meter
Vingefang: 33,90 meter
Højde: 11,40 meter
Max. startvægt: 96.999 kg
Motorer:2 × IAE V2500-E5 turbofan
Cruise hastighed:870 km/t
Rækkevidde:2.815 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII