Grumman KA-6D Intruder

U.S. Navy Grumman KA-6D Intruder over Middelhavet 1988. Foto: U.S. Navy. Public Domain.

Grumman A-6 Intruder

Grumman A-6 Intruder er et amerikansk to-motoret altvejrs turbojet primært hangarskibsbaseret angrebsfly, der er udviklet og produceret af Grumman Aircraft (senere  Grumman Aerospace), i slutningen af 1950’erne i New York i USA.

Grumman A-6 Intruder er et to-sædet monoplan med et cockpit med en stor dobbeltrude og to sæder ved siden af hinanden, hvor piloten sidder i detvenstre sæde, mens navigatøren/våbenofficeren sidder i det højresæde.

Navigatørsædet er desuden sænket for at give piloten et bedre udsyn.

A-6 var i aktiv tjeneste i den amerikanske flåde og det amerikanske marinekorps fra 1963 til 1997.

A-6 Intruder blev indsat i flere oversøiske konfliktområder, blandt andet under Vietnamkrigen og Golfkrigen, hvor det blandt andet blev anvendt til præcisionsbombning af mål på jorden.

Udviklet i flere varianter

To af disse varianter var EA-6B Prowler, der var en version til elektronisk krigsførelse, og KA-6D, der var en version til lufttankning af andre fly.

Det var meningen at A-6 skulle afløses af det dengang futuristiske af McDonnell Douglas A-12 Avenger II flyprogram fra 1980’erne.

Men Avenger II programmet blev skrinlagt i 1991 på grund af budgetoverskridelser.

Selvom det stadig var planen at ‘pensionere’ Grumman A-6 Intruder blev dens aktive tjenestid forlænget med nogle år, indtil Grumman F-14 Tomcat overtog præcisionsbombningsopgaverne for de amerikanske styrker.

Specifikationer:

Producent:Grumman Aviation
Produktionsår:1962–1992
Antal produceret:693
Besætning:2
Længde:16,69 m
Vingefang:16,15 m
Højde:4,93 m
Vingeareal:49,14 m2
Vægt: (tom)12.093 kg
Max. take-off vægt:27.397 kg
Motor:2 × Pratt & Whitney J52-P8B turbojet
Max. hastighed:1.040 km/t
Rækkevidde:1.626 - 5.219 km.
Flyvehøjde:12.900 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII