Grumman KA-6D Intruder

U.S. Navy Grumman KA-6D Intruder over Middelhavet 1988. Foto: U.S. Navy. Public Domain.

Grumman A-6 Intruder

Grumman A-6 Intruder er et amerikansk to-motoret altvejrs turbojet primært hangarskibsbaseret angrebsfly, der er udviklet og produceret af Grumman Aircraft (senere  Grumman Aerospace), i slutningen af 1950’erne i New York i USA.

Grumman A-6 Intruder er et to-sædet monoplan med et cockpit med en stor dobbeltrude og to sæder ved siden af hinanden, hvor piloten sidder i detvenstre sæde, mens navigatøren/våbenofficeren sidder i det højresæde.

Navigatørsædet er desuden sænket for at give piloten et bedre udsyn.

A-6 var i aktiv tjeneste i den amerikanske flåde og det amerikanske marinekorps fra 1963 til 1997.

A-6 Intruder blev indsat i flere oversøiske konfliktområder, blandt andet under Vietnamkrigen og Golfkrigen, hvor det blandt andet blev anvendt til præcisionsbombning af mål på jorden.

Udviklet i flere varianter

To af disse varianter var EA-6B Prowler, der var en version til elektronisk krigsførelse, og KA-6D, der var en version til lufttankning af andre fly.

Det var meningen at A-6 skulle afløses af det dengang futuristiske af McDonnell Douglas A-12 Avenger II flyprogram fra 1980’erne.

Men Avenger II programmet blev skrinlagt i 1991 på grund af budgetoverskridelser.

Selvom det stadig var planen at ‘pensionere’ Grumman A-6 Intruder blev dens aktive tjenestid forlænget med nogle år, indtil Grumman F-14 Tomcat overtog præcisionsbombningsopgaverne for de amerikanske styrker.

Specifikationer:

Producent:Grumman Aviation
Produktionsår:1962–1992
Antal produceret:693
Besætning:2
Længde:16,69 m
Vingefang:16,15 m
Højde:4,93 m
Vingeareal:49,14 m2
Vægt: (tom)12.093 kg
Max. take-off vægt:27.397 kg
Motor:2 × Pratt & Whitney J52-P8B turbojet
Max. hastighed:1.040 km/t
Rækkevidde:1.626 - 5.219 km.
Flyvehøjde:12.900 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII