Grumman F-14 Tomcat - flyvere.dk

U. S. Navy F-14D Tomcat "Black Lions", Fighter Squadron Two One Three (VF-213). Foto: U.S. Navy Mate 2nd Class Daniel J. McLain. Public Domain

Grumman F-14 Tomcat

Grumman F-14 Tomcat er et stort amerikansk to-sædet og to-motoret supersonisk jet kampfly udviklet i 1960’erne og produceret mellem 1969 og 1991 af Grumman Aerospace Corporation, senere Northrop Grumman, i Bethpage, New York i USA.

Flyet vandt berømmelse i filmen Top Gun fra 1986.

Grumman F-14 Tomcat har variabel vingegeometri, (variable-sweep wing) og to haleror.

Tomcat kunne i nødsituationer flyve med en asymmetrisk vingegeometri, dvs. med f.eks. venstre vingedel foldet ud og højre vingedel foldet bagud.

Et fjerde-generations kampfly

Allerede i 1950’erne var U.S. Navy på udkig efter et nyt langtrækkende, hurtigt og manøvredygtigt hangarskibsbaseret kampfly, som flåden kunne bruge som et decideret interceptor fly – til forsvar af sine hangarskibe.

Tomcat er det første amerikanske fjerde-generations kamp- og jagerfly og blev udviklet som en del af den amerikanske flådes Naval Fighter Experimental (VFX) program.

Flyet er samtidig det første i Teen-series, der består af de amerikanske fjerde-generations kampfly F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon og F/A-18 Hornet.

Efter det fejlslagne TFX projekt, der indebar udviklingen af General Dynamics–Grumman F-111B, som et supplement til U.S. Navys  F-4 Phantom II fly, blev VFX programmet planlagt i midten af 1960’erne.

VFX programmet specificerede et to-motoret og to-sædet manøvredygtigt Mach 2.2 kampfly.

Udklasseret af MiG fly

Under Vietnam krigen i 1960’erne og 1970’erne kom de store og tunge amerikanske kampfly, som f.eks. McDonnell Douglas F-4 Phantom ofte til kort overfor de sovjetisk fremstillede MIG kamp- og jagerfly.

Phantom og andre af U. S. Air Forces kampfly manglede den samme manøvredygtighed som de sovjetisk byggede MiG-fly.

Udviklingen af F-14 Tomcat, og hele VFX programmet, byggede på erfaringerne fra Vietnam krigen.

Specifikationer:

Producent:Grumman Aerospace Corporation
Produktionsår:1969 - 1991
Antal produceret:712
Besætning:2
Længde:19,23 m
Vingefang:11,64 - 19,54 m
Højde:4,9 m
Vægt:19.833 kg
Max. vægt:33.725 kg
Motor:2 × General Electric F110-GE-400 turbofan
Max. hastighed:2.485 km/t
Rækkevidde:3.000 km.
Flyvehøjde:16.000 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII