Boeing F/A-18 Hornet - flyvere.dk

US Navy F/A-18C Hornet take-off fra USS John C. Stennis. Foto: US Navy. Public Domain

Boeing F/A-18 Hornet

Boeing F/A-18 Hornet er et amerikansk to-motoret jet kampfly, der oprindelig blev udviklet af McDonnell-Douglas, (nu Boeing) og Northrop, (nu Northrop Grumman) i 1970’erne.

Hornet er et multi-rolle kampfly, der kan anvendes fra hangarskibe og fra baser på jorden.

F/A-18 Hornet blev udviklet under den amerikanske flådes VFAX (Naval Fighter-Attack, Experimental) program.

Flyet skulle være et supplement til flådens store Grumman F-14 Tomcat fly og samtidig erstatte flådens Douglas A-4 Skyhawk, Ling-Temco-Vought A-7 Corsair II og McDonnell Douglas F-4 Phantom II fly.

Flåden ønskede en letvægts version af Grummans Tomcat, eller en hangarskibsversion af McDonnell Douglas F-15 Eagle.

Begge fly viste sig at være næsten lige så dyre som Tomcat flyene.

Det amerikanske forsvarsministerium beordrede flåden til at i stedet se nærmere på flyene i det amerikanske flyvevåbens LWF (Lightweight Fighter) program, der var under udvikling.

Flyene i LWF programmet bestod af General Dynamics YF-16 og Northrop YF-17.

Den amerikanske flåde besluttede i 1975 at udvikle en variant af Northrops YF-17, selvom LWF programmets General Dynamics YF-16 var blevet valgt af det amerikanske flyvevåben.

Mange Hornet versioner

Boeing F/A-18 Hornet er den oprindeligeHornet version og er et jagerfly med en sekundær rolle som jagerbomber.

F/A-18B er den to-sædede pilot-træner.

F/A-18C er et opgraderet et-sædet jagerfly. F/A-18D er en to-sædet jagerbomber.

F/A-18E, også kaldet Super Hornet, er en moderne, teknisk mere avanceret videreudvikling af tidligere Hornet-versioner.

Super Hornet har et større vingeareal, nye luftindtag, nye motorer og ny radar.

F/A-18F er den to-sædede version af Super Hornet.

Super Hornet har i dag helt afløst det berømte Grumman F-14 Tomcat fly.

EA-18G Growler, (baseret på F/A-18F) er en hangarskibsbaseret afløser for Grumman EA-6B Prowler til elektronisk krigsførelse.

Specifikationer:

Fabrikant:Northrop Grumman
Produktionsår:1987 - 2000
Besætning:2
Længde:
21 meter
Vingefang: 52,40 meter
Højde: 5,18 meter
Vinge areal: 478 m2
Tom vægt: 71.700 kg
Nyttelast: 80.500 kg
Max. startvægt: 170.600 kg
Motorer:4 × General Electric F118-GE-100 turbofan
Ingen efterbrændning.
Tophastighed: 1.010 km/t
Rækkevidde:11.100 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar