Boeing F/A-18 Hornet er et amerikansk to-motoret jet kampfly, der oprindelig blev udviklet af McDonnell-Douglas, (nu Boeing) og Northrop, (nu Northrop Grumman) i 1970’erne.
Hornet er et multi-rolle kampfly, der kan anvendes fra hangarskibe og fra baser på jorden.
F/A-18 Hornet blev udviklet under den amerikanske flådes VFAX (Naval Fighter-Attack, Experimental) program.
Flyet skulle være et supplement til flådens store Grumman F-14 Tomcat fly og samtidig erstatte flådens Douglas A-4 Skyhawk, Ling-Temco-Vought A-7 Corsair II og McDonnell Douglas F-4 Phantom II fly.
Flåden ønskede en letvægts version af Grummans Tomcat, eller en hangarskibsversion af McDonnell Douglas F-15 Eagle.
Begge fly viste sig at være næsten lige så dyre som Tomcat flyene.
Det amerikanske forsvarsministerium beordrede flåden til at i stedet se nærmere på flyene i det amerikanske flyvevåbens LWF (Lightweight Fighter) program, der var under udvikling.
Flyene i LWF programmet bestod af General Dynamics YF-16 og Northrop YF-17.
Den amerikanske flåde besluttede i 1975 at udvikle en variant af Northrops YF-17, selvom LWF programmets General Dynamics YF-16 var blevet valgt af det amerikanske flyvevåben.
Mange Hornet versioner
Boeing F/A-18 Hornet er den oprindeligeHornet version og er et jagerfly med en sekundær rolle som jagerbomber.
F/A-18B er den to-sædede pilot-træner.
F/A-18C er et opgraderet et-sædet jagerfly. F/A-18D er en to-sædet jagerbomber.
F/A-18E, også kaldet Super Hornet, er en moderne, teknisk mere avanceret videreudvikling af tidligere Hornet-versioner.
Super Hornet har et større vingeareal, nye luftindtag, nye motorer og ny radar.
F/A-18F er den to-sædede version af Super Hornet.
Super Hornet har i dag helt afløst det berømte Grumman F-14 Tomcat fly.
EA-18G Growler, (baseret på F/A-18F) er en hangarskibsbaseret afløser for Grumman EA-6B Prowler til elektronisk krigsførelse.