Handley Page Victor var et strategisk fire-motoret mellemdistance jet bombefly, der blev udviklet i slutningen af 1940’erne og produceret fra 1952 til 1963 af Handley Page Ltd. i Radlett i Hertfordshire i England.
Handley Page Victor var et fly beregnet til fremføring af atomvåben i høj hastighed og i lav højde.
Flyet var en del af det britiske atom-afskrækkelsesprogram under den kolde krig.
V-bombere
Handley Page Victor var det tredje af de britiske V-bombere.
Sammen med Avro Vulcan og Vickers Valiant udgjorde flyet Storbritanniens og RAFs V-bombers.
De var Storbritanniens luftbårne atomslagstyrke under den kolde krig og en del af det britiske atom-afskrækkelses program.
Et koldkrigs-værktøj
Efter den britiske regering i 1946 besluttede at udvikle Storbritanneins egen atomslagstyrke og egne atomvåben, udsendte det britiske Air Ministry og Ministry of Supply en specifikation for nye bombefly, der skulle afløse RAFs daværende bombefly fra 2. verdenskrig.
Ministry of Supplys Specification B.35/46 fra januar 1947 specificerer et:
“…medium range bomber landplane capable of carrying one 10,000 lb (4,500 kg) bomb to a target 1,500 nautical miles (1,700 mi; 2,800 km) from a base which may be anywhere in the world.”
Specifikationen omtaler behovet for at det nye fly skal kunne fremføre en Special gravity bomb, f.eks. en frit-falds atombombe.
En tilsvarende Operationel Requirement OR.229 specificerer desuden et langtrækkende bombefly med de samme fremføringsmuligheder.
Specifikationerne i OR.229 var så krævende, så det britiske Air Ministry vurderede, at kostprisen ville blive for høj i forhold hvor mange langtrækkende bombefly Storbritannien reelt havde behov for.
Det blev herefter besluttet at gå videre med udviklingen af et fire-motoret mellemdistance bombefly.
HP.80
Handley Page udviklede i slutningen af 1940’erne et flydesign, som blev benævnt HP.80.
Den tyske flyingeniør hos Handley Page Gustav Lachmann udviklede sammen med sin assistent Godfrey Lee et halvmåne formet crescent swept-wing vingedesign til HP.80.
I dag har flere flytyper, f.eks. Boeing 737, en eller anden grad af et crescent swept-wing vingedesign, men i slutningen af 1940’erne var det noget helt nyt.
Forfatteren Bill Gunston skriver i sin bog Bombers of the West (1973) at HP.80s crescent swept wing design uden tvivl var det mest effektive high-subsonic vingedesign i 1947.1
Crescent swept wing designet sikrede en konstant relativ hastighed for luftstrømmen over og under hele vingekonstruktionen på Handley Page Victor.2
Sammen med Avros Type 698 design, der skulle blive til den mægtige Avro Vulcan, blev Handley Page HP.80 design udvalgt af den britiske regering, der bestilte en prototype af hver.
1: Bill Gunston: Bombers of the West (1973) Scribner.
2: Der refereres her til det særlige aerodynamiske princip om Critical Mach Number.