Honda HA-420 HondaJet er et let to-motoret Business Jet fly designet og produceret af Honda Aircraft Company i Greensboro, North Carolina i USA.
Honda HA-420 balancerer vægtmæssigt på grænsen mellem et let og et ultra let eller Very Light Jet (VLJ) jet fly.
I slutningen af 1980’erne begyndte Honda at udvikle eksperimentelle versioner af lette Business Jets, hvor de benyttede andre fabrikanters flymotorer .
Honda SHM-1/MH01 var en turboprop prototype med et ‘laminar flow’ vingedesign, der kan reducere turbulens og friktion henover vingerne betydeligt.
Honda MH02 var en prototype, der var bygget i kompositmaterialer, og er det første Business Jet, der udelukkende består af kompositmaterialer.
Den første HondaJet prototype fløj første gang den 3. december 2003.
I juni 2014 fløj det første kommercielle HondaJet fly for første gang.
Det første HondaJet blev leveret til en kunde 23. december 2015.
Et anderledes flydesign
Honda HA-420 HondaJet er et ‘low-wing’ monoplan med de to jetmotorer monteret i pyloner på oversiden af vingerne.
Den utraditionelle placering af motorerne giver mere plads og mindre støj i kabinen, og er en sjældent set løsning, som også findes på det tysk-hollandske VFW-Fokker 614 regionale passsagerfly.
Flykroppen, fuselagen, er opbygget i kompositmaterialer, mens vingerne er lavet i aluminium.
Natural Laminar Flow (NLF) vingedesign
Et vingedesign med laminær luftstrøm stiller meget store krav til både de materialer og overfladen på vinger, der er opbygget efter dette design princip.
Lige siden 2. verdenskrig har flyindustriens ingeniører har kig på de laminære luftstrømme som mål for et effektivt vingedesign.
Det har indtil for nylig ikke været praktisk muligt at udvikle og bygge vinger, der kan udnytte en laminær luftstrøm.
Årsagen har været at der fandtes hverken materialer og/eller overfladebehandling, der gav en effektiv laminær luftstrøm.
Forhold, der kan synes ubetydelige, som for eksempel regndråber eller insekter, får stor betydning for stabiliteten og effektiviteten ved et vingedesign, der udnytter laminær(e) luftstrøm(me).
Det var først efter at NASA i 1980’erne analyserede og testede Laminar Flow eller airfoil, at der opstod forståelse for at det faktisk var praktisk muligt at fremstille og bruge vinger med et laminært air flow.
HondaJet har et næse- og vingedesign, der udnytter indsigten i Natural Laminar Flow (NLF) luftstrømning.