VFW-Fokker 614 - flyvere.dk

Cimber Air VFW-Fokker VFW-614 OY-ASA (cn G08) Groningen Eelde (GRQ) 1977. Foto: Groningen Airport Eelde Collection. GNU.

VFW-Fokker 614

VFW-Fokker 614 var et hollandsk-vesttysk tomotoret turbofan regionalt jet passagerfly, som oprindelig blev designet og udviklet i starten af 1960’erne af tre vestyske flyproducenter; Focke-Wulf, Hamburger Flugzeugbau (HFB) og Weser Flugzeugbau GmbH (Weserflug). 

De tre producenter var på det tidspunkt samlet i udviklingsamarbejdet Entwicklungsring Nord (ERNO) gruppen, der udviklede materialer og komponenter til raketindustrien.

Udviklingen af VFW 614 blev indledt i begyndelsen af 1960’erne.

I 1961 indledte ERNO gruppen udviklingen af et mindre to-motoret passager jetfly med en kapacitet på 30 – 40 passagerer.

Projekt Erno 61-4

Projektet hed oprindelig Erno-61-4.

Projektet hvilede på at skabe et moderne regionalt jet passagerfly, der kunne erstatte de meget gamle Douglas DC-3 fly, der i lang tid efter 2. verdenskrig stadig, (der flyver nogle endnu), fløj overalt i verden.

Focke-Wulf og Weserflug dannede i 1964 et konsortium, der blev til Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW).

I 1969 dannede den hollandske flyproducent Fokker og VFW så det joint venture, der fra 1969 overtog og styrede udviklingen og produktionen af det, der skulle blive til VEW-Fokker 614.

Det første vesttyske passagerfly

Flyet var det første jet passagerfly, der blev udviklet og produceret i det daværende Vesttyskland.

Det østtyske Baade 152 var det første tyskproducerede jet passagerfly.

Baade 152 nåede aldrig længere end til prototype stadiet, mens VFW-Fokker 614 sat i produktion i begyndelsen af 1970’erne.

VFW-Fokker producerede flyet fra 1971 til 1977 hvorefter produktionen blev indstillet.

På det tidspunkt var der kun produceret 19 eksemplarer af flyet.

VFW-Fokker 614
Rolls-Royce/SNECMA M45H turbofan motor monteret oven på vingen på et VFW-Fokker 614. Foto: Ralf Roletschek. CC BY 3.0

Motorer oven på vingen

Flyets mest karakteristiske træk var, at flyets motorer var monteret i pyloner ovenpå vingerne.

Der findes ikke mange fly med motorerne monteret ovenpå vingerne.

Det japanske HondaJet har den samme utraditionelle løsning.

Der blev udviklet en helt ny turbofan motor til VFW-Fokker 614.

Rolls-Royce/SNECMA M45H motoren blev oprindelig udviklet i et samarbejde mellem Bristol Siddeley og SNECMA.

M45H motoren blev udviklet til mange start og landingsintervaller over distancer på ca. 30 minutters flyvning hver dag.

Jomfruflyvning med uprøvede motorer

Den første prototype af VFW-Fokker 614 fløj første gang den 14. juli 1971.

Det var samtidig den første gang den ny-udviklede Rolls-Royce/SNECMA M45H turbofan motor var i drift på en flyvning.

Motoren var ikke blevet ‘test-bed’ testet under flyvning forud for den første flyving med VFW-614.

Efter 3 måneders testflyvninger i et varmt og højtliggende klima i Spanien med tre næsten identiske prototyper blev flytypen frigivet til produktion.

Den var nok ikke gået i dag.

Skuffende salgstal

VFW 614 blev produceret i et lille antal i begyndelsen til midten af 1970’erne af VFW-Fokker.

VFW-Fokker havde estimeret et salg på 300 – 400 eksemplarer til både europæiske og amerikanske flyselskaber.

I 1975 havde VFW-Fokker kun modtaget 10 bestillinger på flyet til blandt andet danske Cimber Air.

Både salgstal og ordrebogen hos VFW-Fokker blev påvirket af Rolls-Royces konkurs i 1971, der skabte usikkerhed om leveringen af den nye M45H turbofan motor.

Det hjalp heller ikke på tilliden til flytypen at den første prototype havarerede i februar 1972.

Det hjalp slet ikke at Fokkers F27 Friendship og F28 Fellowship var i direkte konkurrence med VFW-Fokker 614 om det spirende og lukrative marked for regionale flyruter i både Europa og USA i 1960’erne og 1970’erne.

Efter de skuffende salgstal blev produktionen af VFW-Fokker 614 indstillet i 1977.

Det 19. og sidste eksemplar blev færdiggjort den 19. august 1977.

Specifikationer:

Producent:VFW-Fokker 614
Produktionsår:1971 - 1977
Antal bygget:19
Besætning:2 piloter
Passagerer:40–44
Længde20,6 m.
Højde (haleror)7,82 m.
Vingefang21,5 m.
Vingeareal:64 m2
Max. startvægt19.958 kg.
Egen vægt12.179 kg.
Max. hastighed704 km/t.
Rækkevidde (fuld last)1.195 km.
Motorer2 × Rolls-Royce/SNECMA M45H Mk. 501 turbofan

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII