Lockheed Martin KC-130 - flyvere.dk

Et U.S. Marine Corps KC-130J Hercules under optankning af et U.S. Air Force F-35B Lightning II. Foto: Alan Wilson. CC BY-SA 2.0.

Lockheed Martin KC-130

Lockheed Martin KC-130 er et amerikansk fire-motoret turboprop militært tankfly udviklet og produceret af Lockheed Martin flyfabrikkerne i Bethesda i Maryland, USA.

KC-130 er en version til lufttankning af det kendte Lockheed Martin Hercules C-130 transportfly, der blev designet og udviklet helt tilbage i 1956 af Lockheed, nu Lockheed Martin.

KC-130J er den seneste KC-130 version, der er i aktiv tjeneste i U.S. Marine Corps.

Den første ‘udgave af’nye’ KC-130F fløj første gang i januar 1960 og blev indsat i aktiv tjeneste i 1962 som lufttankningsfly for U.S. Marines.

Et helt nyt fly

KC-130 er udviklet ud fra den ‘gode gamle Hercules’, men KC-130J-versionen er i lige så høj grad udviklet efter den nyere Lockheed Martin C-130J Super Hercules.

Den nyeste version af Hercules, C-130J Super Hercules, består for 55 procents vedkommende af de samme flydele som de foregående C-130 versioner, men det er i virkeligheden et nærmest helt nyt fly.

Det har muliggjort udviklingen af et multi-rolle tankfly, så KC-130J kan udstyres med våbensystemer, der sætter flyet i stand til at deltage aktivt i kamphandlinger og samtidig fungere som tankfly.

De nyeste versioner HC-130J, der forener lufttankning med deltagelse i kampoperationer, og MC-130J, der forener lufttankning med specialoperationer, er begge udviklet udfra en KC-130J baseline version.

HC-130J og MC-130Jer udstyret med systemer, der kan bruges både offensivt og defensivt.

De to versioner har indvendig og udvendig nattesynsbelysning, head-up displays til nattesynsbriller og GPS positionssystemer.

Specifikationer:

Producent:Lockheed, Lockheed Martin
Produktionsår:1962 - (Hercules)
2004 - (KC130J)
Besætning:4 (min.)
Kapacitet:92 passagerer, 64 paratropper, 74 båre-patienter, 6 paller gods mv.
26.000 kg off-load brændstof.
Længde:
29,79 - 34,69 meter
Vingefang: 40,41 meter
Højde: 11,84 meter
Vinge areal: 162,1 m2
Tom vægt: 34.274 kg
Nyttelast: 33.000 kg
Max. startvægt: 79.378 kg
Motorer:4 × Rolls-Royce AE (Allison Engine Company) 2100 D3 turboprop
Tophastighed: 671 km/t
Cruise hastighed:643 km/t
Rækkevidde:5.250 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar