Lockheed Martin X-59 QueSST er et amerikansk supersonisk eksperimental fly, som Lockheed Martin udvikler til den amerikanske rumfartsadministration NASAs Low-Boom Flight Demonstrator program.
Projekteringen af flyet blev startet i 2016 og de første testflyvninger er planlagt til slutningen af 2022.
Forkortelsen QueSST står for “Quiet Supersonic Transport”.
Udtrykket er fra SAI Quiet Supersonic Transport, (QSST) projektet, som det amerikanske firma Supersonic Aerospace International (SAI) startede med henblik på at udvikle supersoniske bussiness jets, der ikke afgiver noget ‘brag’, (sonic boom) ved supersonisk flyvning.
Ingen ny Thunderbird
Low-Boom Flight Demonstrator er betegnelsen for et NASA udviklingsprojekt til reducering af det ‘sonic boom’, der en naturlig del af at bryde af lydmuren eller mere præcist ved supersonisk flyvning.
Projektet skal undersøge mulighederne for at lave supersoniske passagerfly, der kan tage arven op efter det eneste supersoniske passagerfly i regelmæssig rutefart; Concorde.
Det er meningen, at X-59 vil larme betydeligt mindre end f.eks. Concorde.
Concordes ‘kælenavn’ var Thunderbird, der var et meget rammende kælenavn.
Concorde buldrede med meget høje decibel ved take-off og landing – faktisk var larmen så massiv, at flyet ikke fik landingstilladelse særlig mange steder i verden.
Quiet please…
X-59 QueSST er projekteret til at flyve med ca. 1.500 km/t. i 16.500 meters højde.
På jorden vil larmen fra flyet udgøre ca. 1/1000 del af larmen fra eksisterende supersoniske fly.
Det ‘sonic boom’ der følger, når X-59 QueSST gennembryder lydmuren, vil på jorden opleves som lyden fra en bildør, der lukkes.