Republic F-84 Thunderjet var en amerikansk turbojet jagerbomber, designet og bygget af Republic Aviation i Farmingdale, Long Island, New York i USA.
Thunderjet blev udviklet i 1944 som et dag-jagerfly til United States Army Air Forces (USAAF).
Flyet fløj første gang i 1946.
F-84 blev indsat i tjeneste i 1947, men der var så mange strukturelle problemer og motorproblemer, så U.S. Air Force i 1948, efter en gennemgang af flyet, erklærede at flyet ikke var i stand til at udføre dets tiltænkte opgaver.
Det blev overvejet helt at droppe den videre udvikling af flyet.
Flyet blev ikke anset som fuldt operationelt, før F-84D modellen kom i 1949, og det var først med introduktionen af F-84G i 1951, at Thunderjet ansås for at være færdigudviklet.
I 1954 fik Thunderjet selskab af den pilvingede (swept wing) F-84F Thunderstreak jager og af fotorekognosceringsflyet RF-84F Thunderflash.
Succes i Korea
Thunderjet var USAF’s primære jagerbomber under Koreakrigen.
Flyet fløj 86.408 togter og ødelagde 60% af de angrebne jordmål samt otte Sovjetiske MiG jagere.
Over halvdelen af de 7.524 producerede F-84 gjorde tjeneste i forskellige NATO-lande.
Republic F-84 Thunderjet var det første fly i tjeneste ved U.S. Air Forces Thunderbirds opvisningsteam.
USAF Strategic Air Command havde F-84 Thunderjets i tjeneste fra 1948 til slutningen af 1957.
F-84 var den første samlebåndsfremstillede jager, der kunne udføre lufttankning, og den første jager, der var i stand til at bære et kernevåben.
Ulogisk navngivning
Navngivningen af de forskellige versioner af F-84 var ikke lige til at gennemskue.
Straight-wing modellerne F-84A til F-84E og F-84G blev kaldt Thunderjet, mens F-84F Thunderstreak og RF-84F Thunderflash var helt andre fly med pilformede (swept-wing) vinger.
XF-84H Thunderscreech var en eksperimentel turboprop-version af F-84F.
F-84F med pilformede vinger var oprindeligt tænkt som en variant af den normale Thunderjet med kun nogle få ændrede dele, så den beholdt det oprindelige F-84 nummer.
Produktionsforsinkelser på F-84F resulterede i en ekstra ordre på den lige-vingede version: Det blev til F-84G.
Grundstammen i flyvevåbnet
Republic F-84 Thunderjet udgjorde i den årrække grundstammen i det danske luftvåben.
Fra 1952 til 1962 modtog flyvevåbnet i alt 240 stk. F-84G og 6 stk. F-84E fly.