Republic F-84 Thunderjet - flyvere.dk

U.S. Air Force Republic F-84B Thunderjets 1948. Foto: U.S. Air Force museum. Public domain.

Republic F-84 Thunderjet

Republic F-84 Thunderjet var en amerikansk turbojet jagerbomber, designet og bygget af Republic Aviation i Farmingdale, Long Island, New York i USA.

Thunderjet blev udviklet i 1944 som et dag-jagerfly til United States Army Air Forces (USAAF).

Flyet fløj første gang i 1946.

F-84 blev indsat i tjeneste i 1947, men der var så mange strukturelle problemer og motorproblemer, så U.S. Air Force i 1948, efter en gennemgang af flyet, erklærede at flyet ikke var i stand til at udføre dets tiltænkte opgaver.

Det blev overvejet helt at droppe den videre udvikling af flyet.

Flyet blev ikke anset som fuldt operationelt, før F-84D modellen kom i 1949, og det var først med introduktionen af F-84G i 1951, at Thunderjet ansås for at være færdigudviklet.

I 1954 fik Thunderjet selskab af den pilvingede (swept wing) F-84F Thunderstreak jager og af fotorekognosceringsflyet RF-84F Thunderflash.

Succes i Korea

Thunderjet var USAF’s primære jagerbomber under Koreakrigen.

Flyet fløj 86.408 togter og ødelagde 60% af de angrebne jordmål samt otte Sovjetiske MiG jagere.

Over halvdelen af de 7.524 producerede F-84 gjorde tjeneste i forskellige NATO-lande.

Republic F-84 Thunderjet var det første fly i tjeneste ved U.S. Air Forces Thunderbirds opvisningsteam.

USAF Strategic Air Command havde F-84 Thunderjets i tjeneste fra 1948 til slutningen af 1957.

F-84 var den første samlebåndsfremstillede jager, der kunne udføre lufttankning, og den første jager, der var i stand til at bære et kernevåben.

Ulogisk navngivning

Navngivningen af de forskellige versioner af F-84 var ikke lige til at gennemskue.

Straight-wing modellerne F-84A til F-84E og F-84G blev kaldt Thunderjet, mens F-84F Thunderstreak og RF-84F Thunderflash var helt andre fly med pilformede (swept-wing) vinger.

XF-84H Thunderscreech var en eksperimentel turboprop-version af F-84F.

F-84F med pilformede vinger var oprindeligt tænkt som en variant af den normale Thunderjet med kun nogle få ændrede dele, så den beholdt det oprindelige F-84 nummer.

Produktionsforsinkelser på F-84F resulterede i en ekstra ordre på den lige-vingede version: Det blev til F-84G.

Grundstammen i flyvevåbnet

Republic F-84 Thunderjet udgjorde i den årrække grundstammen i det danske luftvåben.

Fra 1952 til 1962 modtog flyvevåbnet i alt 240 stk. F-84G og 6 stk. F-84E fly.

Specifikationer:

Fabrikant:Republic Aviation
Produktionsår:1947 - 1953.
Besætning:1
Længde:11,60 m
Vingefang:11,10 m
Højde:3,84 m
Vægt:5.200 kg
Max. vægt:10.590 kg
Motor:1 × Allison J35-A-29 turbojet
Cruise hastighed:770 km/t
Max. hastighed:1.000 km/t
Rækkevidde:1.600 km
Flyvehøjde:12.350 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar