Republic F-84 Thunderjet - flyvere.dk

U.S. Air Force Republic F-84B Thunderjets 1948. Foto: U.S. Air Force museum. Public domain.

Republic F-84 Thunderjet

Republic F-84 Thunderjet var en amerikansk turbojet jagerbomber, designet og bygget af Republic Aviation i Farmingdale, Long Island, New York i USA.

Thunderjet blev udviklet i 1944 som et dag-jagerfly til United States Army Air Forces (USAAF).

Flyet fløj første gang i 1946.

F-84 blev indsat i tjeneste i 1947, men der var så mange strukturelle problemer og motorproblemer, så U.S. Air Force i 1948, efter en gennemgang af flyet, erklærede at flyet ikke var i stand til at udføre dets tiltænkte opgaver.

Det blev overvejet helt at droppe den videre udvikling af flyet.

Flyet blev ikke anset som fuldt operationelt, før F-84D modellen kom i 1949, og det var først med introduktionen af F-84G i 1951, at Thunderjet ansås for at være færdigudviklet.

I 1954 fik Thunderjet selskab af den pilvingede (swept wing) F-84F Thunderstreak jager og af fotorekognosceringsflyet RF-84F Thunderflash.

Succes i Korea

Thunderjet var USAF’s primære jagerbomber under Koreakrigen.

Flyet fløj 86.408 togter og ødelagde 60% af de angrebne jordmål samt otte Sovjetiske MiG jagere.

Over halvdelen af de 7.524 producerede F-84 gjorde tjeneste i forskellige NATO-lande.

Republic F-84 Thunderjet var det første fly i tjeneste ved U.S. Air Forces Thunderbirds opvisningsteam.

USAF Strategic Air Command havde F-84 Thunderjets i tjeneste fra 1948 til slutningen af 1957.

F-84 var den første samlebåndsfremstillede jager, der kunne udføre lufttankning, og den første jager, der var i stand til at bære et kernevåben.

Ulogisk navngivning

Navngivningen af de forskellige versioner af F-84 var ikke lige til at gennemskue.

Straight-wing modellerne F-84A til F-84E og F-84G blev kaldt Thunderjet, mens F-84F Thunderstreak og RF-84F Thunderflash var helt andre fly med pilformede (swept-wing) vinger.

XF-84H Thunderscreech var en eksperimentel turboprop-version af F-84F.

F-84F med pilformede vinger var oprindeligt tænkt som en variant af den normale Thunderjet med kun nogle få ændrede dele, så den beholdt det oprindelige F-84 nummer.

Produktionsforsinkelser på F-84F resulterede i en ekstra ordre på den lige-vingede version: Det blev til F-84G.

Grundstammen i flyvevåbnet

Republic F-84 Thunderjet udgjorde i den årrække grundstammen i det danske luftvåben.

Fra 1952 til 1962 modtog flyvevåbnet i alt 240 stk. F-84G og 6 stk. F-84E fly.

Specifikationer:

Fabrikant:Republic Aviation
Produktionsår:1947 - 1953.
Besætning:1
Længde:11,60 m
Vingefang:11,10 m
Højde:3,84 m
Vægt:5.200 kg
Max. vægt:10.590 kg
Motor:1 × Allison J35-A-29 turbojet
Cruise hastighed:770 km/t
Max. hastighed:1.000 km/t
Rækkevidde:1.600 km
Flyvehøjde:12.350 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar