Sikorsky CH-53E Super Stallion - flyvere.dk

Sikorsky CH-53E Sea Stallion fra Marine Heavy Helicopter Squadron 465 ved MCAS 2011. Foto: aceebee. CC BY-SA 2.0.

Sikorsky CH-53E Super Stallion

Sikorsky CH-53E Super Stallion er en stor og tung heavy-lift amerikansk tre-motoret jet transporthelikopter, der er udviklet og produceres af Sikorsky Aircraft i Stratford, Connecticut i USA.

Udviklingen af Sikorskys CH-53 helikopter går helt tilbage til starten af 1960’erne.

U. S. Marine Corps’ Heavy Helicopter Experimental (HHX) program førte til flere forskellige designforslag af en ny stor og tung transporthelikopter til det amerikanske marinekorps.

Sikorskys S-65 helikopterdesign konkurrerede med Boeings CH-47 Chinook helikopter, der begge blev udviklet i begyndelsen af 1960’erne.

Det amerikanske marinekorps valgte Sikorskys S-65 helikopterdesign, som Sikorsky udviklede til den første version af CH-53A Sea Stallion helikopteren.

Herefter fulgte en række varianter af det oprindelige design – alle med forbedringer og til specifikke formål.

Sikorsky CH-53E er den sidste i rækken af forbedrede versioner og kendes som Super Stallion.

Behov for flere kræfter

I 1967 udsendte det amerikanske marinekorps en specifikation på en endnu større transporthelikopter med en næsten dobbelt så stor løftekapacitet som CH-53D versionen af Sea Stallion helikopteren.

Samtidig var det et krav at den nye tungere helikopter skulle kunne lande og lette på korpsets amfibie fartøjer, som bruges af marienkorpset ved f.ex. landingsoperationer.

Sikorsky havde på det tidspunkt allerede udarbejdet et nyt design til en større og tungere videreudvikling af den to-motorede CH-53D version, nemlig Sikorsky S-80.

Sikorsky S-80 havde tre turboshaft motorer og et større og forbedret rotorsystem.

Desuden var fuselagen næsten to meter længere og opbygget af titanium og glasfiber kompositmaterialer.

Sikorsky YCH-53E Super Stallion prototype – første flyvning 1. marts 1974. Foto: U.S. Navy Naval Aviation News April 1974. Public domain.

Gik imod forsvarsministerens ønsker

Kravet om at den nye store helikopter skulle kunne bruge marinekorpsets amfibiefartøjer vejede så tungt for marinekorpsets ledelse, så man i 1970 valgte at gå imod den amerikanske forsvarministers ønske om at vælge Boeing Vertol XCH-62 helikopter.

Boeings Vertol XCH-62 helikopter, der aldrig blev færdigudviklet, kunne ikke bruge amfibiefartøjer som landingsplads – den var for stor.

Den første Sikorksy YCH-53E prototype fløj første gang den 1. marts 1974.

Prototypens design var ikke færdigudviklet.

For eksempel var haleroret og halerotoren helt anderledes på prototypen end på de senere produktionseksemplarer.

De vandrette halevinger forsvandt helt på det endelige design og erstattet af en lodret halefinne og en enkelt højtplaceret vinge monteret modsat rotoren.

Halerotoren var større og tiltet udad på helikopteren for at give mere stabilitet (og en smule mere løft), når helikopteren ‘står’ i luften i ‘hover mode’.

En Sikorsky CH-53E Super Stallion fra USMC Marine Heavy Helicopter Squadron 361 fragter en U. S. Army Boeing CH-47 Chinook helikopter,  Afghanistan 2010. Foto: Sgt. Derek B. Carlson, USMC. Public domain.

En kraftkarl

Den nye YCH-53E Super Stallion prototype kan løfte 17,8 tons indenbords gods til 15 meters højde.

Den kan transportere op til 55 fuldt udrustede marinesoldater.

Helikopteren kan udenbords løfte alle det amerikanske marinekorps flytyper, med undtagelse af Lockheed C-130 Hercules, samt det amerikanske miltærs LAV-25 panserkøretøj eller M198 howitzer.

Den eneste helikopter i aktiv tjeneste, der er større end Super Stallion er den sovjetiske/russiske Mil Mi-26, der er verdens største helikopter i aktiv tjeneste.

Specifikationer:

Producent:Sikorsky Aircraft
Produktionsår:1978–1984
Antal produceret:234
Besætning:5 (2 piloter + 3 crew)
Kapacitet:37 - 55 soldater
Indenbords gods: 14.515 kg
Udenbords gods: 16.329 kg
Længde:30,2 m
Rotor diameter:24,08 m
Højde:8,46 m
Tom vægt:15.071 kg
Max. startvægt:33.339 kg
Motorer:3 × General Electric T64-GE-416 / GE-416A / GE-419 turboshaft
Max. hastighed:280 km/t
Cruise hastighed:220 km/t
Rækkevidde:1.000 km
Max. flyvehøjde:5.600 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII