Aviation Traders ATL-98 Carvair - flyvere.dk

Falcon Airways Aviation Traders ATL-98 Carvair 1979. Foto: Richard Vandervord. CC BY-SA 4.0

Aviation Traders ATL-98 Carvair

Aviation Traders ATL-98 Carvair var et stort fire-motoret propel transportfly udviklet og produceret i begyndelsen 1960’erne af Aviation Traders Ltd. i England.

Flyet var baseret på ombyggede eksemplarer af Douglas DC-4 og Douglas C-54 Skymaster fly, der fandtes i stort antal efter afslutningen på 2. verdenskrig

Ideen til ATL-98 Carvair blev udtænkt af den britiske forretningsmand Freddie Laker, der så et billigt potentiale i ombygningen af Douglas flyene til transport af både biler og passagerer.

Freddie Laker grundlagde i 1947 Aviation Traders Limited (ATL), der handlede med de fly og flydele, der var i overskud efter afslutningen på 2. verdenskrig.

Carvair flyet skulle erstatte det mindre og efterhånden også forældede Bristol 170 Freighter transportfly, der havde fløjet biler og passagerer siden 1940’erne.

Det nye Carvair fly kunne transportere fem biler og 22 passagerer, hvilket gjorde flyvningerne langt mere rentable i forhold til Bristol 170 Freighter, der kun kunne transportere tre biler.

Afbestilling af blot en enkelt biltransport med Bristol flyet gjorde hele turen urentabel.

Den første prototype af det ombyggede DC-4 fly fløj første gang den 21. juni 1961.

Specifikationer:

Producent:Aviation Traders
Produktionsår:1961–1968
Antal produceret:21
Besætning:2-3
Kapacitet:85 passagerer eller
22 passagerer og fem biler eller
8.770 kg. gods
Længde:
31,27 meter
Vingefang: 35,81 meter
Højde: 9,09 meter
Vinge areal: 135,8 m2
Tom vægt: 18.763 kg
Nyttelast: 8.770 kg. gods
Max. startvægt: 33.475 kg
Motorer: 4 × Pratt & Whitney R-2000-7M2 Twin Wasp 14-cylinder radial
Tophastighed: 400 km/t
Cruise hastighed:333 km/t
Rækkevidde:3.700 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar