Boeing C-17A Globemaster III - flyvere.dk

U. S. Air Force Boeing C-17A Globemaster III, Fairford, England 2010. Foto: Anthony Noble, GNU.

Boeing C-17 Globemaster III

McDonnell Douglas / Boeing C-17 Globemaster III er et stort amerikansk fire-motoret militært turbofan transportfly, der blev udviklet i 1980’erne af McDonnell Douglas til U. S. Air Force.

C-17 Globemaster blev udviklet som erstatning for de ældre strategiske transportfly Lockheed C-141 Starlifter, der blev udviklet i 1960’erne.

Samtidig har Globemaster overtaget en del de transportopgaver, som blev udført af U. S. Air Forces kæmpestore Lockheed C-5 Galaxy.

McDonnell Douglas YC-15 prototype 1976. Foto: Mike Freer GFDL 1.2

AMST projektet

C-17 Globemaster III er en videreudvikling af YC-15, der var McDonnell-Douglas fabrikkernes bidrag til AMST (Advanced Medium STOL Transport) projektet eller konkurrencen, der var udskrevet af U. S. Air Force om udvikling af et medium tungt STOL (short take-off and landing) transportfly.

Formålet med AMST var at finde en afløser for det legendariske transportfly Lockheed C-130 Hercules, der har fløjet siden midten af 1950’erne.

AMST projektet blev nedlagt i slutningen af 1979 og Lockheed C-130 Hercules produceres og flyver stadig.

C-X programmet

Som konsekvens af det nedlagte AMST projekt udfærdigede U. S. Air Force i 1979 en ny specifikation (C-X programmet) om et tungt strategisk transportfly, der skulle afløse de gamle Lockheed C-141 Starlifter fly.

I august 1981 blev McDonnell Douglas forslag C-17 valgt af U. S. Air Force.

Deres YC-15 prototype blev videreudviklet til C-17 Globemaster III, der var større, havde et swept-wing design og kraftigere motorer.

Det første eksemplar af C-17 Globemaster fløj efter adskillilge forsinkelser den 15. september 1991.

Flyet blev indsat i aktiv tjeneste hos U. S. Air Force i januar 1995.

Globemasters

Det amerikanske forsvar har indtil nu rådet over tre store transportfly med betegnelsen Globemaster:

Specifikationer:

Producent:McDonnell Douglas / Boeing
Produktionsår:1991–2015
Antal produceret:279
Besætning:3 (2 piloter - 1 loadmaster)
Lastkapacitet:77.519 kg. gods på 18 paller.
54 - 134 tropper
54 medicinske patienter
1 Bradley panservogn
1 M1 Abrams tank
Længde:
53 meter
Vingefang: 51,75 meter
Højde: 16,79 meter
Vinge areal: 350 m2
Tom vægt: 128.140 kg
Brændstof kapacitet: 134.560 liter
Max. startvægt: 265,352 kg
Motorer:4 × Pratt & Whitney F117-PW-100 turbofan
Tophastighed: 607 km/t
Cruise hastighed:830 km/t
Rækkevidde:11.540 km.
4.480 km. fuldt lastet

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Grumman Hawker Siddeley Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII