McDonnell Douglas / Boeing C-17 Globemaster III er et stort amerikansk fire-motoret militært turbofan transportfly, der blev udviklet i 1980’erne af McDonnell Douglas til U. S. Air Force.
C-17 Globemaster blev udviklet som erstatning for de ældre strategiske transportfly Lockheed C-141 Starlifter, der blev udviklet i 1960’erne.
Samtidig har Globemaster overtaget en del de transportopgaver, som blev udført af U. S. Air Forces kæmpestore Lockheed C-5 Galaxy.
AMST projektet
C-17 Globemaster III er en videreudvikling af YC-15, der var McDonnell-Douglas fabrikkernes bidrag til AMST (Advanced Medium STOL Transport) projektet eller konkurrencen, der var udskrevet af U. S. Air Force om udvikling af et medium tungt STOL (short take-off and landing) transportfly.
Formålet med AMST var at finde en afløser for det legendariske transportfly Lockheed C-130 Hercules, der har fløjet siden midten af 1950’erne.
AMST projektet blev nedlagt i slutningen af 1979 og Lockheed C-130 Hercules produceres og flyver stadig.
C-X programmet
Som konsekvens af det nedlagte AMST projekt udfærdigede U. S. Air Force i 1979 en ny specifikation (C-X programmet) om et tungt strategisk transportfly, der skulle afløse de gamle Lockheed C-141 Starlifter fly.
I august 1981 blev McDonnell Douglas forslag C-17 valgt af U. S. Air Force.
Deres YC-15 prototype blev videreudviklet til C-17 Globemaster III, der var større, havde et swept-wing design og kraftigere motorer.
Det første eksemplar af C-17 Globemaster fløj efter adskillilge forsinkelser den 15. september 1991.
Flyet blev indsat i aktiv tjeneste hos U. S. Air Force i januar 1995.
Globemasters
Det amerikanske forsvar har indtil nu rådet over tre store transportfly med betegnelsen Globemaster:
- Douglas C-74 Globemaster
- Douglas C-124 Globemaster II
- Boeing C-17 Globemaster III