Boeing C-17A Globemaster III - flyvere.dk

U. S. Air Force Boeing C-17A Globemaster III, Fairford, England 2010. Foto: Anthony Noble, GNU.

Boeing C-17 Globemaster III

McDonnell Douglas / Boeing C-17 Globemaster III er et stort amerikansk fire-motoret militært turbofan transportfly, der blev udviklet i 1980’erne af McDonnell Douglas til U. S. Air Force.

C-17 Globemaster blev udviklet som erstatning for de ældre strategiske transportfly Lockheed C-141 Starlifter, der blev udviklet i 1960’erne.

Samtidig har Globemaster overtaget en del de transportopgaver, som blev udført af U. S. Air Forces kæmpestore Lockheed C-5 Galaxy.

McDonnell Douglas YC-15 prototype 1976. Foto: Mike Freer GFDL 1.2

AMST projektet

C-17 Globemaster III er en videreudvikling af YC-15, der var McDonnell-Douglas fabrikkernes bidrag til AMST (Advanced Medium STOL Transport) projektet eller konkurrencen, der var udskrevet af U. S. Air Force om udvikling af et medium tungt STOL (short take-off and landing) transportfly.

Formålet med AMST var at finde en afløser for det legendariske transportfly Lockheed C-130 Hercules, der har fløjet siden midten af 1950’erne.

AMST projektet blev nedlagt i slutningen af 1979 og Lockheed C-130 Hercules produceres og flyver stadig.

C-X programmet

Som konsekvens af det nedlagte AMST projekt udfærdigede U. S. Air Force i 1979 en ny specifikation (C-X programmet) om et tungt strategisk transportfly, der skulle afløse de gamle Lockheed C-141 Starlifter fly.

I august 1981 blev McDonnell Douglas forslag C-17 valgt af U. S. Air Force.

Deres YC-15 prototype blev videreudviklet til C-17 Globemaster III, der var større, havde et swept-wing design og kraftigere motorer.

Det første eksemplar af C-17 Globemaster fløj efter adskillilge forsinkelser den 15. september 1991.

Flyet blev indsat i aktiv tjeneste hos U. S. Air Force i januar 1995.

Globemasters

Det amerikanske forsvar har indtil nu rådet over tre store transportfly med betegnelsen Globemaster:

Specifikationer:

Producent:McDonnell Douglas / Boeing
Produktionsår:1991–2015
Antal produceret:279
Besætning:3 (2 piloter - 1 loadmaster)
Lastkapacitet:77.519 kg. gods på 18 paller.
54 - 134 tropper
54 medicinske patienter
1 Bradley panservogn
1 M1 Abrams tank
Længde:
53 meter
Vingefang: 51,75 meter
Højde: 16,79 meter
Vinge areal: 350 m2
Tom vægt: 128.140 kg
Brændstof kapacitet: 134.560 liter
Max. startvægt: 265,352 kg
Motorer:4 × Pratt & Whitney F117-PW-100 turbofan
Tophastighed: 607 km/t
Cruise hastighed:830 km/t
Rækkevidde:11.540 km.
4.480 km. fuldt lastet

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII