Boeing E-6 Mercury - flyvere.dk

U.S. Navy Boeing E-6B Mercury. Foto: © Mike Freer / GNU.

Boeing E-6 Mercury

Boeing E-6 Mercury, der tidligere blev betegnet E-6 Hermes, er et amerikansk fire-motoret militært kommunikations- og kommando turbofan jetfly, der er udviklet og bygget af Boeing Defense, Space & Security division i Arlington, Virginia i USA.

E-6 Mercury er en militær version af Boeing 707 jet passagerfly.

Flyets primære rolle er at fungere som kommunikations- og kommando fly efter den protokol, som det amerikanske militær har betegnet TACAMO – Take Charge And Move Out.

Boeing E-6 Mercury fly er bindeled mellem det amerikanske forsvarsministeriums øverste kommando og U.S. Navys atomdrevne ballistiske missil ubåde.

TACAMO protokollen sikrer kommando- og kommunikationsveje mellem de forskellige strategiske enheder i det amerikanske militær ved en eventuel ødelæggelse af de normale kommando- og kommunikationsstrukturer.

Den første prototype af Mercury flyet fløj første gang den 19. februar 1987.

Den første version af Mercury flyet, Boeing E-6A Mercury, der oprindelig hed Hermes, blev indsat i aktiv tjeneste hos U.S. Navy den 3. august 1989.

Her erstattede flyet de Lockheed EC-130Q fly, der indtil da havde opretholdt et tilsvarende beredskab for U. S. Navy.

Mercury E-6A flyene blev fra 1997 og frem til 2006 løbende opdateret til Boeing E-6B Mercury.

Den nye version afløste blandt andet U. S. Air Forces Boeing EC-135 ‘Looking Glass‘ fly, der bestod af et 24-7-365 flyvende command and control beredskab under den kolde krig.

Specifikationer:

Producent:Boeing Defense, Space & Security
Produktionsår:1986 –
Antal produceret:16
Besætning:22
Længde:
46,61 meter
Vingefang: 45,16 meter
Højde: 12,93 meter
Vinge areal: 283 m2
Tom vægt: 78.378 kg
Max. startvægt: 155.129 kg
Motorer:4 × CFM International CFM56-2A-2 turbofan
Tophastighed: 980 km/t
Cruise hastighed:843 km/t
Rækkevidde:12.200 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII