Boeing E-6 Mercury - flyvere.dk

U.S. Navy Boeing E-6B Mercury. Foto: © Mike Freer / GNU.

Boeing E-6 Mercury

Boeing E-6 Mercury, der tidligere blev betegnet E-6 Hermes, er et amerikansk fire-motoret militært kommunikations- og kommando turbofan jetfly, der er udviklet og bygget af Boeing Defense, Space & Security division i Arlington, Virginia i USA.

E-6 Mercury er en militær version af Boeing 707 jet passagerfly.

Flyets primære rolle er at fungere som kommunikations- og kommando fly efter den protokol, som det amerikanske militær har betegnet TACAMO – Take Charge And Move Out.

Boeing E-6 Mercury fly er bindeled mellem det amerikanske forsvarsministeriums øverste kommando og U.S. Navys atomdrevne ballistiske missil ubåde.

TACAMO protokollen sikrer kommando- og kommunikationsveje mellem de forskellige strategiske enheder i det amerikanske militær ved en eventuel ødelæggelse af de normale kommando- og kommunikationsstrukturer.

Den første prototype af Mercury flyet fløj første gang den 19. februar 1987.

Den første version af Mercury flyet, Boeing E-6A Mercury, der oprindelig hed Hermes, blev indsat i aktiv tjeneste hos U.S. Navy den 3. august 1989.

Her erstattede flyet de Lockheed EC-130Q fly, der indtil da havde opretholdt et tilsvarende beredskab for U. S. Navy.

Mercury E-6A flyene blev fra 1997 og frem til 2006 løbende opdateret til Boeing E-6B Mercury.

Den nye version afløste blandt andet U. S. Air Forces Boeing EC-135 ‘Looking Glass‘ fly, der bestod af et 24-7-365 flyvende command and control beredskab under den kolde krig.

Specifikationer:

Producent:Boeing Defense, Space & Security
Produktionsår:1986 –
Antal produceret:16
Besætning:22
Længde:
46,61 meter
Vingefang: 45,16 meter
Højde: 12,93 meter
Vinge areal: 283 m2
Tom vægt: 78.378 kg
Max. startvægt: 155.129 kg
Motorer:4 × CFM International CFM56-2A-2 turbofan
Tophastighed: 980 km/t
Cruise hastighed:843 km/t
Rækkevidde:12.200 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII