Convair 990 Coronado - flyvere.dk

American Airlines Convair 990 Coronado. Foto: Wikimedia commons.

Convair 990 Coronado

Convair 990 Coronado var et narrow body fire-motoret jet passagerfly, der blev udviklet og produceret i slutningen af 1950’erne af Convair i San Diego i Californien og i Fort Worth i Texas, USA.

Coronado var en forlænget version af Convair 880 og var bestilt af flyselskabet American Airlines.

Convair 990 var ca. 3 m. længere end 880’eren.

Det øgede antallet af passager sæder fra 88-110 i 880’eren til mellem 96 og 121 i den forlængede Coronado.

Passagerkapaciteten var stadig mindre end i de fly, som Convair konkurrede med.

Boeing 707 kunne medbringe 110-189 og Douglas DC-8 105-173.

Udviklingen af Convair 990 Coronado blev indledt på grund af American Airlines ønsker om et fly, der forbedrede ydelsen i forhold til Convair 880.

American Airlines ønskede et fly, der gjorde det muligt at flyve fra New York til Los Angeles non-stop i modvind.

American Airlines ønskede også plads til flere passagerer end i Convairs 880, der var et af de mindste passagerfly fra den første generation af jet passagerfly.

Første flyvning med den nye 990’er fandt sted den 24. januar 1961.

Ingen succes

Flyet blev ikke en succes.

Det opfyldte ikke de krav og specifikationer som American Aitlines var blevet stillet i udsigt.

Selskabet reducerede derfor antallet af bestilte fly – ikke mindst fordi Boeing i 1963 introducerede Boeing 727.

Convair 990 Coronado blev taget ud af produktion samme år som Boeing introducerede sit Boeing 727.

Der blev kun bygget 37 eksemplarer af Coronado.

Det hurtigste jet passagerfly

Coronado er det hurtigste subsoniske jet passagerfly, der er produceret.

I maj 1961 satte et Coronado fly rekord for hurtigste subsoniske flyvning med et passagerfly.

Flyet opnåede en hastighed på Mach 0.97 i 22.000 fods højde, svarende til ca. 7 kilometers højde

Det svarer til en hastighed på 1.065 km/t.

Specifikationer:

Producent:Convair
Produktionsår:1961-1963
Besætning:4
Passagerer:149
Længde:
42,59 meter
Vingefang: 36,58 meter
Højde: 12,04 meter
Vinge areal: 209 m2
Lastet vægt: 111,674 kg
Tom vægt: 51.256 kg
Motorer: 4 x General Electric CJ805-23B turbofan
Tophastighed: 1.065 km/t
Cruise hastighed:896 km/t
Rækkevidde:5,785 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII