Convair 990 Coronado var et narrow body fire-motoret jet passagerfly, der blev udviklet og produceret i slutningen af 1950’erne af Convair i San Diego i Californien og i Fort Worth i Texas, USA.
Coronado var en forlænget version af Convair 880 og var bestilt af flyselskabet American Airlines.
Convair 990 var ca. 3 m. længere end 880’eren.
Det øgede antallet af passager sæder fra 88-110 i 880’eren til mellem 96 og 121 i den forlængede Coronado.
Passagerkapaciteten var stadig mindre end i de fly, som Convair konkurrede med.
Boeing 707 kunne medbringe 110-189 og Douglas DC-8 105-173.
Udviklingen af Convair 990 Coronado blev indledt på grund af American Airlines ønsker om et fly, der forbedrede ydelsen i forhold til Convair 880.
American Airlines ønskede et fly, der gjorde det muligt at flyve fra New York til Los Angeles non-stop i modvind.
American Airlines ønskede også plads til flere passagerer end i Convairs 880, der var et af de mindste passagerfly fra den første generation af jet passagerfly.
Første flyvning med den nye 990’er fandt sted den 24. januar 1961.
Ingen succes
Flyet blev ikke en succes.
Det opfyldte ikke de krav og specifikationer som American Aitlines var blevet stillet i udsigt.
Selskabet reducerede derfor antallet af bestilte fly – ikke mindst fordi Boeing i 1963 introducerede Boeing 727.
Convair 990 Coronado blev taget ud af produktion samme år som Boeing introducerede sit Boeing 727.
Der blev kun bygget 37 eksemplarer af Coronado.
Det hurtigste jet passagerfly
Coronado er det hurtigste subsoniske jet passagerfly, der er produceret.
I maj 1961 satte et Coronado fly rekord for hurtigste subsoniske flyvning med et passagerfly.
Flyet opnåede en hastighed på Mach 0.97 i 22.000 fods højde, svarende til ca. 7 kilometers højde
Det svarer til en hastighed på 1.065 km/t.