General Electric F101 turbofan. Foto: U.S. Air Force. Public domain.

General Electric F101

General Electric F101 er en turbofan jetmotor med efterbrænder produceret af amerikanske General Electrics.

GE F101 bruges på U. S. Air Forces Rockwell B-1 Lancer strategiske bombefly.

Med fuld efterbrænding producerer F101 et tryk på mere end 30.000 pund trykkraft (130 kN).

F101 er General Electrics første turbofan med efterbrænder.

F101 blev udviklet specifikt til det såkaldte Advanced Strategic Aircraft, som blev til B-1A, der var prototype-version af den senere B-1 Lancer.

F101 drev de fire B-1A prototyper, der blev produceret fra 1970 til 1981.

B-1A programmet blev afsluttet i 1977.

General Electric fik en ny kontrakt til at videreudvikle F101-102-motorvarianten.

Det blev denne turbofan jetmotor, der blev produceret til B-1B Lancer fra 1984.

B-1 Lancers fire F101-motorer hjalp flyet med at vinde 61 verdensrekorder for hastighed, nyttelast og rækkevidde.

General Electric F110 motoren er en videreudvikling af F101.

Motoren blev udviklet på grundlag af data fra en F-16 Fighting Falcon, der var udstyret med en GE F101 motorvariant, og som blev testet i begyndelsen af 1980’erne.

F101 dannede også grundlag for den meget succesrige CFM56 serie af turbofan jetmotorer til civile fly fra CFM International.

Specifikationer:

Producent:General Electric
Produktionsår:1983 - ?
Antal produceret:469
Type:Turbofan med efterbrænder
Vægt: (tør)2.000 kg
Længde:4,60 m.
Diameter:1,40 m.
Tryk:77,4 kN
136.9 kN (med efterbrænder)
Brændstoftype:Jet A-1
Anvendelse:Rockwell B-1 Lancer

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Grumman Hawker Siddeley Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII