Payen PA-22

Payen PA-22 erobret af Nazi-tyske styrker og med nazi-tysk bemaling på Villacoublay flystationen i 1942. Foto: Ukendt. Public domain.

Payen PA-22

Payen PA-22 var et fransk eksperimental fly med stempelmotor, der blev designet og udviklet af flyingeniøren Nicolas Roland Payen i 1930’erne i Frankrig.

Flyet havde et ukonventionelt og nyt tandem vingedesign med to sæt vinger, et fast landinsgstel og et cockpit, der var placeret langt tilbage på flyet.

Payen kaldte sit fly med det nye vingedesign for Fléchair, (Pilen), der er en afledning af det franske ord Flèche, der betyder pil.

Flyet var tilmeldt luftkapløbet Coupe Deutsch de la Meurthe i 1939, men udbruddet af 2. verdenskrig satte en stopper for det.

Payen PA-22
Payen Pa-112 diagramudsnit fra L’Aerophile Oktober 1938. Public domain.

Et helt nyt vingedesign

Flyet havde et tandem vinge design.

Forrest på flyets fuselage sad korte konventionelle vinger, der var en forløber for canardvinger.

Bag dem sad en deltavinge, der strakte sig over halvdelen af flyets længde.

Flyets canardlignende forreste vingesæt var et udtryk for Payens nytænkning.

Det kendes i dag fra flere andre flytyper som Tupolev Tu-144 (Concordski), det svenske SAAB JAS 39 Gripen, det franske Dassault Rafale og det panauropæiske Eurofighter Typhoon.

Et af de første Ramjets

Flyets motor var en anden helt ny teknologi, som Payen allerede i 1930’erne forsøgte at finde en praktisk anvendelse for; nemlig ramjet motoren.

Roland Payen udviklede planer om at benytte en (meget) tidlig form for ramjet motor, Melot 1R-motoren, til sin Payen PA 22/1R version.

Melot var imidlertid ikke i stand til at udvikle en ramjet motor, der kunne producere det nødvendige tryk.

Payen udviklede derfor i 1939 versionen PA 22/2, der benyttede en sekscylindret luftkølet Regnier stempelmotor.

Et offer for krig

Roland Payen testede sit design i en vindtunnel ved Chalais-Meudon i Paris i foråret 1940 netop som Nazityskland invaderede Frankrig.

Den nazi-tyske besættelsesmagt var fascineret af Payens flydesign og konfiskerede derfor flyet.

De gennemførte siden vindtunneltesten.

Et konfiskeret fly, version PA 22 V5, malet i tyske farver, blev overført til Villacoublay.

I oktober 1942 gennemførte Payens testpilot Jacques Charpantier den første flyvning med flyet.

Payen fik overbevist de nazi-tyske myndigheder om, at modifikationer var nødvendige og fik prototypen returneret til sin fabrik i Juvisy, i Frankrig.

I 1943 under et allieret luftangreb på Juvisy, blev fabrikken og Payen PA-22 flyet ødelagt.

Specifikationer:

Producent:Payen
Produceret:1939
Antal produceret:1
Besætning:1
Længde:7,48 m
Vingefang:4,80 m
Højde:2,35 m
Vægt: (tom)560 kg
Max. vægt:955 kg
Motor: 1 × Regnier R.6 6-cyl. stempelmotor
Cruise hastighed:330 km/t
Max. hastighed:360 km/t
Rækkevidde:1.200 km
Flyvehøjde:5.600 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII