Russiske Føderations Luftvåben Tupolev Tu-160 2014. Foto: Sergey Lysenko. CC BY-SA 4.0

Tupolev Tu-160

Tupolev Tu-160 Belyy Lebed, (russisk: Туполев Ту-160 Белый лебедь, ‘hvid svane’), med NATO-kaldenavn ‘Blackjack’, er et supersonisk og strategisk fire-motoret jet bombefly med et variabelt sweep-wing vingedesign.

Flyet er designet og udviklet i Sovjetunionen i 1970’erne og begyndelsen af 1980’erne af Tupolev Design Bureau i Moskva, Rusland.

Tu-160 fløj første gang i 1981 og blev indsat i aktiv tjeneste i 1987 hos det sovjetiske luftvåben.

Det er det sidste strategiske bombefly, der blev designet og produceret i det daværende Sovjetunionen.

Flyet har gennemgået flere opdateringsprogrammer siden begyndelsen af 2000.

I 2014 blev de første Tu-160M versioner med helt nye elektroniske systemer leveret til Ruslands luftvåben.

Der var i 2016 16 eksemplarer af Tupolev Tu-160 i aktiv tjeneste ved det russiske luftvåben.

Tupolev Tu-160
Tupolev Tu-160 No. 02 “Vasily Reshetnikov” 2007 på Engels flybase, Rusland . Foto: Zimin Vasiliy. Public domain.

Det hurtigste og tungeste bombefly

Flyet er verdens hurtigste supersoniske bombefly og har en maksimal hastighed på mach 2,05 (2.220 km/t).

Det er samtidig det største og tungeste supersoniske fly, der flyver over Mach 2.

Den hvide svane er desuden verdens største og tungeste fly med variabel swept wing.

Tu-160 blev udviklet som et supersonisk bombefly, der kunne matche det amerikanske Rockwell B-1A bombefly, der også fløj med Mach 2 hastighed.

B-1A Lancer er senere blevet afløst af B-1B versionen, der har en langt mindre tophastighed.

I 1972 udskrev Sovjetunionen en konkurrence om udvikling af et nyt strategisk supersonisk bombefly.

Tupolev deltog med deres udkast til Tu-160, der lånte elementer fra Tupolevs Tu-144 supersoniske passagerfly.

Tu-144 blev kendt som Concordski på grund af designets Concorde-lignende fremtoning.

Foruden Tupolev deltog Myasishchev med deres Myasishchev M-18 design og Sukhoi med deres Sukhoi T-4 bombefly prototype i konkurrencen.

Tester NATOs afvisningsberedskab

Tupolev Tu-160 bruges af det russiske luftvåben til blandt andet med jævne mellemrum at teste NATOs afvisningsberedskab .

Så sent som i foråret 2019 måtte danske F-16 fly på vingerne tre gange for at afvise russiske Tu-160 fly langs den vestjyske kystlinje.

Specifikationer:

Producent:Tupolev
Produktionsår:1984–1992
Besætning: 4
Længde:
54,10 meter
Vingefang:35,60 - 55,70 meter
Højde:13,10 meter
Vinge areal:360 - 400 m2
Tom vægt:110.000 kg
Nyttelast:157.000 kg
Max. startvægt:275.000 kg
Motorer:4 × Kuznetsov NK-32/1 'Samara' turbofan
Tophastighed:2.220 km/t
Cruise hastighed:960 km/t
Rækkevidde:12.300 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII