Russiske Føderations Luftvåben Tupolev Tu-160 2014. Foto: Sergey Lysenko. CC BY-SA 4.0

Tupolev Tu-160

Tupolev Tu-160 Belyy Lebed, (russisk: Туполев Ту-160 Белый лебедь, ‘hvid svane’), med NATO-kaldenavn ‘Blackjack’, er et supersonisk og strategisk fire-motoret jet bombefly med et variabelt sweep-wing vingedesign.

Flyet er designet og udviklet i Sovjetunionen i 1970’erne og begyndelsen af 1980’erne af Tupolev Design Bureau i Moskva, Rusland.

Tu-160 fløj første gang i 1981 og blev indsat i aktiv tjeneste i 1987 hos det sovjetiske luftvåben.

Det er det sidste strategiske bombefly, der blev designet og produceret i det daværende Sovjetunionen.

Flyet har gennemgået flere opdateringsprogrammer siden begyndelsen af 2000.

I 2014 blev de første Tu-160M versioner med helt nye elektroniske systemer leveret til Ruslands luftvåben.

Der var i 2016 16 eksemplarer af Tupolev Tu-160 i aktiv tjeneste ved det russiske luftvåben.

Tupolev Tu-160
Tupolev Tu-160 No. 02 “Vasily Reshetnikov” 2007 på Engels flybase, Rusland . Foto: Zimin Vasiliy. Public domain.

Det hurtigste og tungeste bombefly

Flyet er verdens hurtigste supersoniske bombefly og har en maksimal hastighed på mach 2,05 (2.220 km/t).

Det er samtidig det største og tungeste supersoniske fly, der flyver over Mach 2.

Den hvide svane er desuden verdens største og tungeste fly med variabel swept wing.

Tu-160 blev udviklet som et supersonisk bombefly, der kunne matche det amerikanske Rockwell B-1A bombefly, der også fløj med Mach 2 hastighed.

B-1A Lancer er senere blevet afløst af B-1B versionen, der har en langt mindre tophastighed.

I 1972 udskrev Sovjetunionen en konkurrence om udvikling af et nyt strategisk supersonisk bombefly.

Tupolev deltog med deres udkast til Tu-160, der lånte elementer fra Tupolevs Tu-144 supersoniske passagerfly.

Tu-144 blev kendt som Concordski på grund af designets Concorde-lignende fremtoning.

Foruden Tupolev deltog Myasishchev med deres Myasishchev M-18 design og Sukhoi med deres Sukhoi T-4 bombefly prototype i konkurrencen.

Tester NATOs afvisningsberedskab

Tupolev Tu-160 bruges af det russiske luftvåben til blandt andet med jævne mellemrum at teste NATOs afvisningsberedskab .

Så sent som i foråret 2019 måtte danske F-16 fly på vingerne tre gange for at afvise russiske Tu-160 fly langs den vestjyske kystlinje.

Specifikationer:

Producent:Tupolev
Produktionsår:1984–1992
Besætning: 4
Længde:
54,10 meter
Vingefang: 35,60 - 55,70 meter
Højde: 13,10 meter
Vinge areal: 360 - 400 m2
Tom vægt: 110.000 kg
Nyttelast: 157.000 kg
Max. startvægt: 275.000 kg
Motorer:4 × Kuznetsov NK-32/1 'Samara' turbofan
Tophastighed: 2.220 km/t
Cruise hastighed:960 km/t
Rækkevidde:12.300 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII