Comac C919 - flyvere.dk

COMAC C919 B-001A Shanghai - Pudong International Airport. Foto: Weimeng - CC BY-SA 4.0

Comac C919

Comac C919 er et kinesisk to-motoret narrow-body mellemdistance jet passagerfly.

Det er udviklet i midten af 2000-tallet af den statsejede flyproducent Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. (COMAC),  kinesisk: 中国商用飞机有限责任公司, i Pudong, Shanghai i Kina.

Comac C919 bliver stadig testet, men ifølge det engelske online medie Simple Flying kan flyet blive certificeret til ihvertfald kinesisk indenrigsflyvning i løbet af 2021.

Udviklingsarbejdet startede officielt i 2008 med en projekteret første flyvning med en prototype i 2014.

På grund af en række tekniske udfordringer blev projektet forsinket, så en prototype af flyet først fløj første gang 5. maj 2017.

Flyet er primært konstrueret med aluminiumlegeringer.

Der var tre motorproducenter, der bød på opgaven som motorleverandør til flyet.

Pratt & Whitney tilbød deres PW1000G motor, mens CFM International tilbød deres LEAP motor.

Samarbejde med vestlige producenter

En del af udviklingen af Comac C919 er blevet til gennem samarbejde med flere vestlige aktører.

I juni 2011 indgik Comac en aftale med det irske flyselskab Ryanair om udviklingen af C919.

Senere i marts 2012 indgik Comac en aftale med canadiske Bombardier om blandt andet supply-chain, elektriske systemer, udvikling af flyets cockpit, pilottræning og uddannelse og testprogrammer.

Planlægger at erobre markedet

Comac havde i 2012 380 bestillinger i ordrebogen.

På lang sigt sigter Comac på at C919 flyet i 2035 har tilkæmpet sig en markedsandel på 20 procent på det globale marked for mellemdistance narrowbody passagerfly, og 35 procent på det kinesiske marked.

De første kommercielle leveringer af flyet forventes i 2021 til flyselskabet China Eastern Airlines, der har indgået aftale med Comac om levering af foreløbig fem fly.

Specifikationer:

Producent:Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd.
Produktionsår:2011 -
Antal produceret:6 (december 2019)
Besætning:2
Passagerer:158 - 168 (174 i high-density konfiguration)
Længde:
38,90 meter
Vingefang:35,80 meter
Højde:11,95 meter
Vinge areal:129,15 m2
Tom vægt:42.100 kg
Nyttelast:20.400 kg
Max. startvægt:72.500 kg

77.300 kg (ER)
Motorer:2 × CFM International LEAP-1C
Cruise hastighed:834 km/t
Rækkevidde:4.075 km
5.555 km (Extended Range)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII