RDAF Lockheed Martin C130J Hercules - flyvere.dk

Flyvevåbnet Lockheed Martin C130J Hercules. Foto: © Alf Blume. Anvendt med tilladelse.

Flyvevåbnets Lockheed Martin C130J-30 Super Hercules

Flyvevåbnets Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules er et stort fire-motoret turboprop militært transportfly, der er udviklet og produceret af Lockheed Martin siden 1999.

Super Hercules er en avanceret og opdateret udgave af det berømte Lockheed C-130 Hercules militære transportfly.

Hercules flyet blev udviklet af Lockheed Corporation i Calabasas, i Californien i begyndelsen af 1950’erne og det er blevet produceret siden 1956.

Hercules er et af de mest udbredte militære fly.

Flyet er produceret i mere end 40 varianter og flyet er solgt til mere end 60 lande overalt i verden.

Produceret i over 60 år

Hercules er blevet produceret uafbrudt i mere end 60 år.

Flyet er et af kun fem flytyper, der har været i uafbrudt tjeneste i mere end 50 år.

Sammen med English Electric Canberra,  Boeing B-52 StratofortressTupolev Tu-95, og Boeing KC-135 Stratotanker er Lockheed Martins Hercules et af kun fem fly, der har været i uafbrudt tjeneste i mere end 50 år.

Hercules fløj første gang d. 23. august 1954 og har været i aktiv tjeneste siden december 1956.

Flyvevåbnets Lockheed Martin C130J-30 Super Hercules

Flyvevåbnets Lockheed Martin C-130J Super Hercules er den nyeste version af Lockheed Martin C130 Hercules.

Det er et fuldt ud opdateret fly med glas-cockpit, ny flykontrolsoftware og ny EFIS-instrumentering og ikke mindst helt nye Rolls-Royce AE 2100D3 turboprop motorer.

Flyvevåbnets Eskadrille 721 modtog i 1975 tre eksemplarer af C-130H Super Hercules versionen.

H-versionen er den mest udbredte version af Hercules og benyttes i dag overalt i verden.

Godt 30 år senere i 2005 modtog Flyvevåbnet Lockheed Martin C130J-30 Hercules versionen.

Eskadrille 721, der sammen med Eskadrille 722 var placeret på Flyvestation Værløse ved København indtil 2004, fejrede i 2016 90 års jubilæum som flyvevåbnets transport eskadrille.

Specifikationer:

Producent:Lockheed Martin
Produktionsår:1996 -
Besætning:3 (to piloter og en loadmaster er minimum besætning)
Kapacitet:92 passagerer
64 paratropper
74 båre-patienter
6 paller gods mv.
2-3 køretøjer f.ex. Humvees
26.000 kg off-load brændstof.
Længde:
29,79 meter
Vingefang: 40,41 meter
Højde: 11,84 meter
Vinge areal: 162,1 m2
Tom vægt: 34.274 kg
Nyttelast: 33.000 kg
Max. startvægt: 74.393 kg
Motorer:4 × Rolls-Royce AE (Allison Engine Company) 2100 D3 turboprop
Tophastighed: 671 km/t
Cruise hastighed:643 km/t
Rækkevidde:3.334 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII