Flyvevåbnet SAAB F35 Draken (uden sted- og årsangivelse). Foto: Forsvarsgalleriet.

Flyvevåbnets Saab 35XD Draken

Saab 35 Draken er et svensk et-sædet og et-motoret turbojet jagerfly udviklet i slutningen af 1940’erne og starten af 1950’erne og produceret af Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) mellem 1955 og 1974.

Flyvevåbnet anvendte det svenskbyggede SAAB J 35 Draken kampfly fra september 1970 til januar 1993.

Flyvevåbnet fik leveret i alt 51 eksemplarer af SAAB J 35 Draken, der i SAABs eksportversion til Danmark blev benævnt Saab 35XD Draken.

XD for Export Denmark

Flyvevåbnets Saab Draken 35XD var nærmest en helt ny-udviklet version af Draken.

Flyvevåbnet havde specificeret Saab eksportversion til også at kunne operere som jager-bomber.

Flyvevåbnet besluttede at benævne de danske Draken fly som F-35 Draken, selvom Saabs benævnelse for Draken var en anden.

Jager-bomber versionen hed nu F-35, mens rekognosceringsversionen blev benævnt RF-35, og den to-sædede træningsversion, der blev leveret i 1975, blev benævnt TF-35

Ud over jagerbomber versionen anvendte Flyvevåbnet fotorekognoscerings udgaven RF-35 og den tosædede træningsudgave TF-35.

Draken-flyene blev gennem hele deres tjenestetid anvendt af eskadrille 725 og 729 på Flyvestation Karup.

En flyvende murske

Draken blev også (mere uofficielt) kaldt “Den flyvende murske”.

SAAB Draken blev indsat i aktiv tjeneste hos det svenske Flygvapnet allerede i 1959.

Flyet var oprindelig tiltænkt en rolle som et interceptor fly til luftværnsmissioner.

Draken viste sig imidlertid så manøvredygtigt, så det uden problemer kunne anvendes som både jagerfly, altvejrs-jagerfly og som jagerbomber.

De danske Draken, i SAABs eksportversion A-35XD Draken, blev primært anvendt som interceptorfly – dvs. som et kampfly, der skulle angribe eller afvise indtrængende fjendtlige kamp- og andre angrebsfly i dansk luftrum.

Draken indgik således i det operationelle beredskab for forsvar af dansk luftrum.

I januar 1966 begyndte Flyvevåbnet at søge efter en afløser for North American F-100 Super Sabre, som Flyvevåbnet havde benyttet siden 1959.

Ud over Draken var tre andre fly på tale: Dassault Mirage V, Douglas A-4 Skyhawk og Northrop F-5A.

Den 1. april 1968 meddelte Flyverkommandoen officielt at valget var faldet på Draken, men allerede den 26. marts havde Finansudvalget behandlet sagen, og den 29. marts var kontrakten med Saab blevet underskrevet.

Den første ordre, der blev underskrevet d. 29. marts 1968, lød på 20 stk. A-35XD og 3 stk. SK-35XD.

Allerede tre måneder senere, den 18. juni 1968, bestilte Danmark yderligere 20 stk. S-35XD og 3 stk. SK-35XD.

Danmark bestilte i alt 51 Draken fly, der blev fordelt til Eskadrille 725 og 729.

De danske Draken fly bestod af:

20 stk. jagerbombere F-35 med SAABs fabriksbetegnelse A-35XD, (Attack 35 Xport Danmark), med typebogstav A.

20 stk. fotofly RF-35 med SAABs fabriksbetegnelse S-35XD, (Spaning 35 Xport Danmark), typebogstav AR.

11 stk. skolefly TF-35 med SAABs fabriksbetegnelse Sk35XD, (Skol 35 Xport Danmark), typebogstav AT.

Navnesammenfald

Flyvevåbnet valgte selv at kalde typerne F-35, RF-35 og TF-35.

Flyvevåbnets betegnelse for jagerbomber versionen var F-35.

Det er samme betegnelse, som Flyvevåbnets nye kampfly Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter.

Det gør at der hos Flyvevåbnet har eksisteret to vidt forskellige flytyper med samme betegnelse, eftersom F-35 Lightning II – Joint Strike Fighter, som blev valgt til Flyvevåbnet i 2016, internationalt kaldes F-35.

Med den første ordre blev Danmark SAABs første eksportkunde til Draken.

De første Draken blev leveret i September 1970 og de sidste i maj 1972.

Af hensyn til pilotuddannelsen blev der i 1975 bestilt yderligere fem TF-35.

Eftersom Saab allerede havde omstillet produktionen til Saab 37 Viggen, blev man nødt til at ‘håndbygge‘ flyene.

De ankom til Danmark umalede og på grund af travlhed med forkerte numre påmalet.

Draken blev anvendt af Flyvevåbnet i perioden fra 1970 til 1993.

Ud over jagerbomberversionen anvendte Flyvevåbnet fotorekognosceringsudgaven RF-35 og den tosædede træningsudgave TF-35.

Draken-flyene blev gennem hele deres tjenestetid anvendt af eskadrille 725 (jager og jagerbomber) og eskadrille 729 (rekognosceringsfly) på Flyvestation Karup.

Alle Draken fly var i tjeneste som afvisningsfly med begrænset evne til at angribe jordmål.

Undtagelsen var de danske Draken, som også blev benyttet som bombefly.

De danske Draken var de tungeste, der blev fløjet.

Specifikationer:

Fabrikant:SAAB
Produktionsår:1955 - 1974
Antal produceret:51 (Flyvevåbnets version)
Besætning:1 (Pilot)
Længde:15,35 m
Vingefang:9,40 m.
Vinge areal:49,20 m2
Højde3.89 m
Tom vægt:8.000 kg.
Max. TOW vægt:16.100 kg.
Motor:1 × Volvo Flygmotor RM6C
Max. hastighed:1.663 km/t (Mach 1,4)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII