Turbo-Union RB199 er en turbofan jet motor udviklet og produceret i starten af 1970’erne af Turbo-Union.
Turbo-Union er et konsortium bestående af britiske Rolls-Royce, tyske MTU Aero Engines og italienske FiatAvio.
Selskabet blev etableret den 14. oktober 1969 med det ene formål at udvikle og levere motorer til Panavia Tornado.
Selskabets eneste produkt er RB199 motoren.
Tornado kampflyet er det eneste operative kampfly, der har anvendt RB199 motoren.
RB199 blev desuden anvendt på demonstrationsflyet British Aerospace EAP (Experimental Aircraft Programme).
Flyet var British Aerospaces forslag til et fremtidigt britisk kampfly fra midten af 1980’erne.
De første prototyper af Eurofigther Typhoon anvendte også RB199 motoren.
Turbo-Union RB199 motoren er modul opbygget hvilket gør både service og vedligeholdelse nemmere.
Motorens kompakte design giver både høj ydelse og lavt brændstof forbrug.
Motoren blev testet på Avro Vulcan fly, der også blev brugt som testbed til Rolls-Royce Olympus motorer til Concorde.
RB199 blev under testen på Vulcan ophængt i en indkapsling, der nøje svarede til dimensionerne af Tornado flyets fuselage.
En Rolls-Royce special
Alle operative eksemplarer af RB199 har et tre-akslet, (three-spool) design og har såkaldte thrust-reversers, så Tornado flyet bremser mere effektivt.
Det tre-akslede motordesign er lidt af en Rolls-Royce special.
Rolls-Royces RB.203 Trent motor fra 1967 var verdens første three-spool turbofan motor.
Den blev anvendt på Fairchild 228, der var et (forfejlet) regionalt jet passagerfly fra 1960’erne.
Rolls-Royces Trent motorer udgør en hel gruppe af tre-akslede turbofan motorer.
En eksklusiv kreds af motorproducenter
Der er kun tre-fire motorproducenter i verden, der producerer tre-akslede turbofan motorer.
Foruden Rolls-Royce har den sovjetiske/russiske motorproducent Kuznetsov produceret de enorme tre-akslede NK turbofan jetmotorer til de mægtige Tupolev Tu-22M og Tupolev Tu-160 bombefly.
Den ukrainske motorproducent Ivchenko-Progress/Motor Sich producerer de mindst ligeså mægtige Progress motorer til de flyvende kæmper Antonov An-124 og Antonov An-225.