Turbo-Union RB199 - flyvere.dk

Turbo-Union RB199. Foto: Wikimedia commons.

Turbo-Union RB199

Turbo-Union RB199 er en turbofan jet motor udviklet og produceret i starten af 1970’erne af Turbo-Union.

Turbo-Union er et konsortium bestående af britiske Rolls-Royce, tyske MTU Aero Engines og italienske FiatAvio.

Selskabet blev etableret den 14. oktober 1969 med det ene formål at udvikle og levere motorer til Panavia Tornado.

Selskabets eneste produkt er RB199 motoren.

Tornado kampflyet er det eneste operative kampfly, der har anvendt RB199 motoren.

Turbo-Union RB199 på BA EAP - flyvere.dk
British Aerospace EAP – Experimental Aircraft Programme.
Foto: Wikimedia.

RB199 blev desuden anvendt på demonstrationsflyet British Aerospace EAP (Experimental Aircraft Programme).

Flyet var British Aerospaces forslag til et fremtidigt britisk kampfly fra midten af 1980’erne.

De første prototyper af Eurofigther Typhoon anvendte også RB199 motoren.

 

Turbo-Union RB199 motoren er modul opbygget hvilket gør både service og vedligeholdelse nemmere.

Motorens kompakte design giver både høj ydelse og lavt brændstof forbrug.

Motoren blev testet på Avro Vulcan fly, der også blev brugt som testbed til Rolls-Royce Olympus motorer til Concorde.

RB199 blev under testen på Vulcan ophængt i en indkapsling, der nøje svarede til dimensionerne af Tornado flyets fuselage.

En Rolls-Royce special

Alle operative eksemplarer af RB199 har et tre-akslet, (three-spool) design og har såkaldte thrust-reversers, så Tornado flyet bremser mere effektivt.

Det tre-akslede motordesign er lidt af en Rolls-Royce special.

Rolls-Royces RB.203 Trent motor fra 1967 var verdens første three-spool turbofan motor.

Den blev anvendt på Fairchild 228, der var et (forfejlet) regionalt jet passagerfly fra 1960’erne.

Rolls-Royces Trent motorer udgør en hel gruppe af tre-akslede turbofan motorer.

En eksklusiv kreds af motorproducenter

Der er kun tre-fire motorproducenter i verden, der producerer tre-akslede turbofan motorer.

Foruden Rolls-Royce har den sovjetiske/russiske motorproducent Kuznetsov produceret de enorme tre-akslede NK turbofan jetmotorer til de mægtige Tupolev Tu-22M og Tupolev Tu-160 bombefly.

Den ukrainske motorproducent Ivchenko-Progress/Motor Sich producerer de mindst ligeså mægtige Progress motorer til de flyvende kæmper Antonov An-124 og Antonov An-225.

Specifikationer:

Producent: Avio Aero, MTU og Rolls-Royce
Produktionsår:1969 -
Type:Turbofan
Længde:3,6 m
Max. tryk (med efterbrænder):16.186 lbf / 72 kN
Max. tryk (uden efterbrænder):9.217 lbf / 41 kN
Tryk ratio:23:1
Vægt: (tør)976 kg
Brændstoftype:Jet-A, Jet-B, JP
Anvendelse:Panavia Tornado
Antal produceret:2.504

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII