D-dag
Den 6. juni 2019 er 75 året for D-dag i Normandiet.
6. juni i 1944 gik allierede styrker i land i Normandiet under 2. verdenskrig.
D-day 75 års jubilæet fejres allerede i dag d. 5. juni i Portsmouth i England, hvor statsledere og kongelige fra store dele af verden deltager i et minde arrangementet.
Den 6. juni 2019 vil der være endnu flere arrangementer i både England og Frankrig.
På jubilæumsdagen for 75 året for D-dag i Normandiet d. 6. juni 2019, vil der være fyrværkeri over landgangens centrale steder, bla. de fem invasionsafsnit Utah, Omaha, Gold, Juno, og Sword på Normandiets kystlinje .
Det franske militær vil denne dag udføre para-drops over byen Saint-Mère-Église, der spillede en central rolle på D-dagen – ikke mindst pga. byens placering ved N13 hovedvejen i Nordfrankrig.
Byen var et af de første steder, hvor tyskerne forsøgte at slå de allieredes angreb tilbage.
Into the Jaws of Death

Billedets fulde titel lyder:
“Taxis to Hell – and Back – Into the Jaws of Death. American invaders spring from the ramp of a Coast Guard-manned landing barge to wade those last perilous yards to the beach of Normandy. Enemy fire will cut some of them down. Their ‘taxi’ will pull itself off the sands and dash back to a Coast Guard manned transport for more passengers.“
Den længste dag
De allieredes landgang på Normandiets kyst var kulminationen på flere års planlægning og forberedelse til den dag, der siden er blevet kaldt den længste dag.
Operation Neptun var kodenavn for selve amfibieoperationen på Normandiets kyst, mens Operation Overlord var kodenavn for de allierede styrkers invasion af det europæiske kontinent.
Tilsammen udgjorde Neptun og Overlord de allieredes militære operationer på D-dagen og frem til dagen, hvor de allierede krydsede Seinen d. 19. august 1944.
Invasionen er den største militære amfibieoperation i historien.

Det begyndte med fly
Mere end 11.500 allierede fly deltog på D-dag og under operation Overlord.I dagene op til D-dag landsatte de allierede faldskærmstropper og specialstyrker i Nordfrankrig.
Ved midnat mellem d. 5. og d. 6. juni landsatte de allierede mere end 24.000 faldskærmstropper fra luften i Normandiet.
Det foregik primært ved hjælp af amerikanske C-47 Skytrain transport fly og tilhørende svævefly, (tow gliders), der blev trukket af C-47 fly.
Ligesom stort set ethvert allieret flydende fartøj fra de mindste joller til de helt store krigsskibe deltog i Operation Overlord, så deltog fly fra hele de allieredes flyvende inventar i operationerne på og omkring D-dag.
Det samme gjorde sig gældende for de nazi-tyske luftstyrker…
De var dog allerede i 1944 blevet reduceret og nedkæmpet så meget, så de ikke rigtig gjorde nogen forskel på resultatet af invasionen.
De gjorde de allieredes luftstyrker derimod!
Deltagende flytyper på D-dag
Listen over deltagende fly i Operation Overlord er lang – meget lang.
Alt fra små lette observationsfly til 2. verdenskrigs største og tungeste bombefly deltog på D-dag.
Her vil vi nøjes med at gennemgå nogle af flyene.
Det vil ikke give mening at f.eks. gennemgå alle bombefly eller alle jagerfly, der deltog i D-dag her.
Flere af flytyperne havde i sagens natur identiske roller.
Kampfly
Vickers Supermarine Spitfire

Spitfire er først og fremmest kendt som flyet, der vandt ‘Battle of Britain’.
Der deltog ca. 55 eskadriller Spitfire fly på D-dag.
Luftwaffe havde allerede inden D-dag mistet stort set alle fly og luftherredømmet i Nordfrankrig.
De fleste Spitfires udførte derfor luft-til-jord angreb på de nazi-tyske styrker.
Hawker Tempest

Hawker Tempest var en forbedret udgave af Hawker Typhoon.
Begge flytyper deltog i angreb på nazi-tyske panserstyrker på D-dag og de efterfølgende måneder i Frankrig.
Hawker Tempest var 2. verdenskigs hurtigste kampfly i lav højde.
Flyets ‘fire power‘ gjorde det frygtet overalt.
North American P-51 Mustang

Da P-51 Mustang blev indsat i tjeneste under 2. verdenskrig blev flyet en decideret game changer.
Flyet forandrede ganske enkelt de allieredes muligheder i luften med et slag.
Mustang havde en tophastighed på 700 km/t.
P-51 var et ekstremt effektivt kampfly – både til de såkaldte ‘dog fights’ og til angreb mod panserstyrker på jorden.
Bombefly
Avro Lancaster

Avro Lancaster udgjorde sammen med Handley Page Halifax og Short Stirling rygraden i RAF’s Bomber Command under 2. verdenskrig.
67% af alle bomber kastet af RAF Bomber Command blev nedkastet fra en Avro Lancaster.
Handley Page Halifax

Handley Page Halifax flyet fløj mere end 75.000 bombetogter i løbet af 2. verdenskrig.
Halifax blev især brugt til bombetogter om natten mod den tyske industri og tyske byer og havne.
Consolidated B-24 Liberator

Selvom ‘the Liberator’ var et tungt bombefly, så var det også et tungt bevæbnet fly.
Flyets maskingeværskytter nedskød mere end 2.600 fjendtlige fly på togter under 2. verdenskrig.
Martin B-26 Marauder

B-26 Marauder foretog i ugerne op til D-dag mange angreb på nazi-tyske V1 affyringsramper i det nordvestlige Europa.
Marauder havde de laveste tabstal af alle fly, der var indsat i Europa.
de Havilland Mosquito

de Havilland Mosquito, eller ‘The Wooden Wonder’, som flyet blev kaldt på grund af flyets trækonstruktion, var det hurtigste fly i verden, da det blev indsat i tjeneste i 1941.
Flyet udførte bombeangreb i lav højde mod de nazi-tyske styrker på D-dag.
North American B-25 Mitchell

Der blev produceret ca. 10.000 B-25 Mitchell bombefly i 1940’erne.
Det sidste B-25 Mitchell fly fløj i det Indonesiske Luftvåben frem til 1979.
Andre flytyper
Douglas C-47 Skytrain

Det første C-47 Skytrain fløj i 1935 – der er stadig C-47’ere, der flyver 85 år senere.
Der var over 800 Douglas C-47 Skytrains i luften på D-dag.
De blev især brugt til landsætning af faldskærms-tropper på D-dag og under hele operation Overlord.
Der blev bygget mere end 11.000 eksemplarer af flyet.
Piper L-4 Grasshopper

Piper L-4 Grasshopper var den militære version af det enormt populære Piper Cub.
Grasshopper blev brugt som observations- og spotter fly overalt over 2. verdenskrigs slagmark.
Piper Cub er blevet sammenlignet med Ford Model T og blev produceret i mere end 20.000 eksemplarer.
CG-4A Waco glider

Der blev brugt flere forskellige svævefly til at transportere de enorme mængder gods, materiel og mandskab, som D-dag krævede.
Den amerikanske Waco glider var en af de mest benyttede.
Den kunne transportere 13 fuld udrustede soldater.
Havarierne og tabstallene for denne flytype var enorme.