Dansk Luftfart foreslår klimaafgift - flyvere.dk
Air Canada Embraer 175. Foto: Wikimedia.

Dansk Luftfart foreslår klimaafgift

Dansk Luftfart foreslår klimaafgift, der skal lægges på alle flyrejser i Danmark.

Den danske luftfartsbranche (BDL) foreslår også, at der oprettes en uafhængig klimafond, som skal støtte forskning i grønne løsninger inden for luftfart.

Ifølge forslagsstillerne skal afgiftens størrelse på den enkelte flyrejse afhænge af den klimabelastning, som flyrejsen har.

En konkret model og størrelse på en afgift er endnu beskrevet offentligt i detaljer.

Forslaget bygger på en årlig samlet afgift på 250-300 millioner kroner til fonden.

Det samlede antal flypassagerer, der rejste fra danske lufthavne var i følge Danmarks Statistik på 18,2 millioner i 2018.

Det vil i følge Dagbladet Information give en gennemsnitlig flyafgift pr. billet på 16,50 kr.

Intet konkret endnu

Foreløbig er forslaget om en klimaafgift og en klimafond for luftfarten i Danmark ikke udmøntet i noget konkret udspil fra brancheforeningen Dansk Luftfart.

brancheforeningens hjemmeside er den seneste nyhed en historie om et klima arrangement på Folkemødet på Bornholm i juni 2019.

Forslaget om at Dansk Luftfart foreslår klimaafgift er i følge Dagbladet Politiken sendt som et brev til den nye transportminister Benny Engelbrecht og den nye klimaminister Dan Jørgensen.

Transportminister Benny Engelbrecht tager godt imod forslaget:

Jeg er glad for, at branchen melder sig på banen og tager ansvar.

Regeringen vil sikre, at flybranchen også bidrager i klimaindsatsen – præcis som der står i forståelsespapiret.

Vi kan dog ikke lægge os fast på en konkret model endnu.

Politiken.

Gode målsætninger og intentioner

I februar 2019 udsendte BDL strategi- og målsætningspapiret Luftfartens Klimaudfordringer.

Papiret udpeger nogle af de udfordringer som luftfarten ikke kun i Danmark, men overalt står over for.

Papiret opregner målsætninger om luftfartens bæredygtighed, CO2 reduktioner for luftfarten i Danmark og især om udvikling af “grøn” flybrændstof.

Papiret indeholder en lang række gode og relevante synspunkter og målsætninger for en mere bæredygtig luftfart i Danmark.

Men det indeholder kun få konkrete løsningsforslag til en bæredygtig luftfart.

Papiret handler da også mest om yderligere undersøgelser af muligheder og forslag til forskningsinitiativer.

På den måde ligner papiret mange andre miljøpositions- og målsætningspapirer fra andre organisationer, der er blevet udsendt under den tidligere blå regerings regeringsperiode.

Det politiske klima (undskyld udtrykket) under den forrige Venstre-ledede regering gjorde at det nemt at ‘nøjes’ med at udsende velmente, men uforpligtende og lidet konkrete miljøsynspunkter.

En politisk korrekt kovending?

I 2017 udsendte BDL debatoplægget Fem Myter om luftfartens klimapåvirkning, der opregner de myter, som Dansk Luftfart mener (mente) forhindrer et nuanceret billede af luftfartens rolle i klimadebatten.

Afsnittet Myte 2: Flytrafik er en stor klimasynder gør helt rigtigt gældende, at luftfarten IKKE er en stor miljøsynder.

Flytrafikken tegnede sig i 2017 for blot 2% af verdens samlede menneskeskabte klimabelastning.

I afsnittet Myte 4: En dansk ”klima”-afgift på luftfart vil reducere CO2-udslippet, hvor BDL gør gældende, at det er en myte, at en klimaafgift for flyrejser i Danmark vil reducere luftfartens CO2 udledning, antal solgte flybilletter eller antallet af flyafgange generelt.

Tværtimod siger papiret, at en dansk afgift på danske flyafgange vil skade branchen mere end det vil gavne.

I maj 2019 sagde Michael Svane, der er direktør Brancheforeningen Dansk Luftfart til dr.dk at:

En dansk afgift vil være dårlig for dansk luftfart og vil påvirke indenrigsluftfarten i Danmark.

Michael Svane, Brancheforeningen Dansk Luftfart til dr.dk

Efter valget i år er det politiske klima (undskyld igen) skiftet til en langt mere grøn og klima fokuseret dagsorden.

De sidste to-tre måneder har erhvervs-, fag- og interesse organisationer stået i kø ved mediernes mikrofoner for at kommunikere deres born again miljøprofil.

Tag ikke fejl:
Vi her på flyvere.dk mener, at det er rigtig, rigtig positivt, at luftfarten som branche nu slutter op om den nye grønne bevidsthed, der i disse dage skyller ind over politikere, erhvervs- og fagorganisationer og medier.

Vi er måske bare ikke så sikre på, at skiftende regeringers skiftende holdninger til hvor presserende miljøspørgsmålet er, gør det særlig nemt at udtænke og gennemføre langtidsholdbare miljøløsninger.

Hvis man virkelig vil gøre noget effektivt for miljøet, så er det ikke luftfarten man skulle fokusere på, men snarer resten af transportsektoren – især vejtransporten.

Luftfartbranchens initiativ i dag er et meget sympatisk skridt fra en branche, der bestemt ikke er den værste rod i skolegården.

Jetsettet må begynde at cykle

Af en eller anden grund er luftfarten blevet udpeget som miljøsynder selvom luftfarten altså kun tegner sig for ca. 2 -3 procent af hele transportsektorens miljøaftryk og CO2 udledninger.

På trods af den lave andel har luftfart en høj profil både blandt almindelige mennesker og politikere – det er jo fly, der fragter folk på ferie og politikerne til næste møde i EU…

Luftfarten har altid haft en særlig status som noget jet-set agtigt de fleste ikke oplever så tit.

Det at flyve er på godt og ondt en grænseoverskridende oplevelse for mange.

At der er kommet en generation af unge til, der ser det som helt naturligt at flyve til Thailand hver anden måned er en anden historie.

Eller en generation af politikere, der konstant flyver rundt til møder på kryds og tværs af landkortet frem for at tage de mange nye teknologiske muligheder for at mødes på Nettet via digitale løsninger, er (åbenbart) også en anden historie.

Right here – right now!

Den politiske diskussion af klima og miljø er præget af langsigtede overvejelser og planer.

Det kan jo lyde fornuftigt nok.

Luftfarten skal danne en fond, der kan give midler til forskning i miljøneutrale brændstof typer, lyder det blandt andet i dagens initiativ fra luftfartbranchen.

Spørger man Greta Thunberg og hendes sympatisører så kan verden ikke rigtig vente på at langsigtede løsninger skal blive til noget.

Der er brug for handling nu og her.

Thunberg et al. mener at verdens klima har brug for nogle initiativer, der reducerer miljøbelastningen NU!

En øjeblikkelig reduktion i antallet at vejtransporter og flyafgange vil for alvor sætte fokus på det faktum, at klimavenlige initiativer ikke kommer uden omkostninger for vor velfærd og livstil.

Der er ingen tvivl om at et øjeblikkeligt forbud mod dieseldrevet (vej-) transport ville betyde noget rigtig rigtig godt for verdens klima her og nu.

Men prisen? Er vi villige til at acceptere den?

En her og nu reduktion af menneskets miljøbelastende aktiviteter ville betyde voldsomme forandringer i samfundene.

Der er hverken politisk eller civil vilje til at foretage så drastiske indgreb i vores dagligliv.

Hvad er bedst?

At vi selv indfører skrappe, men kontrollable restriktioner eller at kloden løser problemerne for os?

Har du læst disse artikler?

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Kategorier