Den første flyvning med bæredygtigt brændstof på et kommercielt passagerfly fandt sted tidligere på måneden i Houston i USA.
Den 13. oktober 2021 fløj et United Airlines Boeing 737 MAX 8 fly passagerfly i ca. halvanden time ud over Den Mexicanske Golf.
På turen blev flyets ene turbofan motor drevet af bæredygtigt jetfuel, fremstillet af restprodukter fra plantebaserede madlavningprodukter fra fødevareindustrien, mens flyets anden motor blev drevet af standard jet fuel til passagerfly jetfly.
Flyvningen blev gennemført uden nogen form for modifikation af den flymotor, der blev drevet af såkaldt SAF (Sustainable Aviation Fuel) brændstof.
Hermed var man allerede efter en enkelt flyvning med plantebaseret flybrændstof i stand til at sammenligne ydelse og emmisoner/miljøpåvirkning fra to grundlæggende forskellige typer flybrændstof.
Flyvningen viste at der uden modifikationer af flymotorer kan flyves ligeså¨effektivt og sikkert med SAF brændstof, som med traditionelt petroleumbaseret jet fuel.
Uniteds testpilot Ty Loutzemheiser og Uniteds chef for testflyvning Ryan Smith sagde efter den vellykkede testflyvning til Houston Chronicle, (houstonchronicle.com), at flyvningen forløb som den skulle:
It went great. The SAF operated in the airplane exactly as we expected, matching the performance of the jet fuel going into the left engine.
Ryan Smith, Houston Chronicle
Et langt bedre regnestykke
Flyvningen viste at bæredygtig kommerciel passagertransport med allerede eksisterende passager jetfly og turbofan motorer er mulig.
Det er ikke blot muligt, men også bæredygtigt og holdbart at benytte flybrændstof fra plantebaserede restprodukter fra fødevareindustrien.
Selvom data fra flyets to motorer viser den samme mændge udledning af f.eks. CO2 fra begge flymotorer, så gør det en kæmpeforskel hvordan flybrændstoffet er blevet til.
I løbet af flyets ca. halvanden times flyvning forbrændte hver flymotor ca. 2.300 liter flybrændstof og udledte ca. 5.700 kg. CO2. *
Det vil sige de to flymotorer forbruger lige meget brændstof og udleder samme mængde miljøskadelige stoffer.
Men det samlede miljøregnskab er grundlæggende anderledes for den flymotor, der forbrændte SAF.
Flybrændstoffet er plantebaseret og planternes fotosyntese optager og omdanner i sig selv CO2 under væksten.
Hermed reduceres det samlede CO2 regnskab for SAF med 70% i forhold til det petroleumsbaserede flybrændstof. *
* Kilde: Wired 27/10 2021.