Etiopiske og nu også kinesiske myndigheder har givet alle deres Boeing 737 MAX fly startforbud.
Det sker efter Ethiopian Airlines Flight ET 302, et Boeing 737 MAX passagerfly fra det etiopiske flyselskab Ethiopian Airlines, er styrtet ned under en ruteflyvning fra Addis Ababa i Etiopien til Nairobi i Kenya,
Styrtet skete kort tid efter take-off fra lufthavnen i Addis Ababa i Etiopien.
Der var tale om et helt nyt Boeing 737 MAX passagerfly, der blev levereret til det etiopiske flyselskab Ethiopian Airlines i november 2018.
Ethiopian Airlines anses for at være et af Afrikas bedst drevne flyselskaber med en meget fin drifts- og fly statistik.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters er der nationaliteter fra 33 forskellige lande blandt de omkomne.
Personer fra Canada, Egypten, Etiopien, Frankrig, Holland, Indien, Israel, Kenya, Kina, Marokko, Polen, Rusland, Slovakiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, USA og Østrig omkom ved styrtet.
Boeing 737 anses for at være et af de mest driftsikre civile passagerfly, der er lavet.
Det er det civile passagerfly, der er produceret i flest eksemplarer og flyet er blevet fremstillet kontinuerligt uden afbrydelser siden midten af 1960’erne.
Samme flytype og problemer
Det er endnu for tidligt at sige noget om årsagen til styrtet.
Det er samme flytype som et indonesisk passagerfly fra Lion Air, der 29. oktober 2018 styrtede ned kort efter take-off fra Jakarta i Indonesien.
Der er konstateret et sammenfald i flyve-mønsteret mellem styrtet i går i Addis Abeba, og mønstret forud for det fatale styrt i oktober 2018 med samme Boeing fly fra det indonesiske selskab Lion Air.
Flyve data for begge flights, der kan findes på det svenske Flightradar24.com, viser ifølge Politiken et sammenfald mellem styrtet i går og styrtet i Indonesien i 2018.
Ifølge Reuters kan flyets anti-stall system være årsagen til styrtet.
Disse formodninger gør nu, at både Kina og Etiopien giver Boeing 737 MAX flyveforbud.
Mange kinesiske 737 MAX fly
Kinesiske luftfartsselskaber har 96 af denne type i rutetrafik overalt i Kina.
Der er indsat Boeing 737-800, der er en anden version af flyet, på de planlagte afgange med 737 Max i Kina i stedet, oplyser kinesiske luftfartsmyndigheder.
Nyt anti-stall system
På Boeing 737 MAX, der er den nyeste version i 737 serien, er der installeret et helt nyt software system, der skal hjælpe flyet under en række kritiske forhold, der kan opstå under især take-off og landing.
Systemet kaldes Maneuvering Characteristics Augmentation System (forkortet MCAS).
Hans Christian Stigaard, rådgiver flysikkerhed siger til Politiken:
MCAS er et system, som først er kommet til på denne Max udgave af Boeing 737.
Det system er den grundlæggende forskel på Max og alle andre 737 typer.
Systemet griber automatisk ind, hvis flyets systemer tror, at det er ved at stalle.
MCAS får automatisk flyet til at dykke næsen ned, hvilket også er det rigtige, hvis det er ved at stalle.
Men det kan være katastrofalt, hvis det er forkerte informationer, og flyet i virkeligheden har en korrekt vinkel og opdrift over vingerne.
Det er som nævnt for tidligt at spekulere i årsager til styrtet, men flere eksperter, heriblandt Hans Christian Stigaard, peger altså på en fejl i MCAS systemet som en mulig årsag til styrtet.