Nye krav fra FAA til Boeing - flyvere.dk

Boeing 737 MAX fly ved Boeing Field, Seattle. Foto: © Bruce Englehardt / Wikimedia commons.

Nye krav fra FAA til Boeing

En række nye krav fra FAA til Boeing om Boeing 737 MAX er blevet fremsat i et udkast til regelændringer fra FAA.

Udkastet, der officielt kaldes et NPRM memoramdum, (Notice of Proposed Rule Making), er blevet fremsendt af FAA til Boeing i begyndelsen af august 2020.

Udkastet beskriver en række nødvendige ændringer inden Boeing 737 MAX igen får flyvetilladelse.

Udkastet omtaler flere ting, der skal bringes i orden inden fornyelse af 737 MAX flyets certificering.

FAAs NPRM meddelelse er det nyeste kapitel i fortællingen om Boeings 737 MAX krise.

Som det efterhånden er bekendt begyndte krisen, da to Boeing 737 MAX fly på tragisk vis havarerede i slutningen af 2018 og begyndelsen af 2019.

Kabler

Under FAAs gennemgang af 737 MAX fandt agenturets teknikere frem til problemer med afstanden mellem kabler i nogle kabelbundter.

Det er kabler, der løber i hele flyets længde fra cockpit til haleror.

På 12 punkter ned langs flyet skal kablerne i disse bundter adskilles og ligge med forøget afstand.

FAA specificerede en række krav til Boeing om at løse blandt andet problemet med kabelbundter på ny-producerede 737 MAX fly.

Samtidig skulle Boeing udvikle instruktioner til MAX fly-kunder, der allerede har fly i drift – selvom de stadig er omfattet af flyveforbud.

Mange 737 MAX-operatører planlagde at drage fordel af 737 Max flyets flyveforbud og foretage afstandsændringerne, før deres MAX fly tilbage til normal drift.

Det kunne de gøre fordi Boeing den 10. juni i år udsendte en række serviceinstruktioner til kunder med 737 MAX fly.

Uklarhed om frister

Det fremgik ikke tydeligt af hverken FAAs kommunikation eller af Boeings serviceinstruktioner om Boeing 737 MAX operatører skulle løse problemet med kabelafstande før flyveforbuddet hæves.

Eller om FAA ville tillade en vis fleksibilitet med hensyn til udførelse af de nødvendige ændringer i kabelføringen på flyene.

FAAs NPRM bekræfter, at ledningsarbejdet er et af flere trin, der skal udføres på alle eksisterende Boeing 737 MAX fly, før de vender tilbage til normal drift.

Andre vigtige ændringer venter

Kravene til ændret kabelføring er et vigtigt og nødvendigt skridt på vejen til at få hævet det flyveforbud, der foreløbig har varet 18 måneder.

De nye krav fra FAA til Boeing viser, at der venter andre langt vigtigere ændringer, før flyet kommer på vingerne igen.

Boeing skal sende MAX-piloter gennem en helt ny og opdateret uddannelsestræning i brugen af MCAS og de akutte situationer, der kan opstå under flyvningen.

Tidligere kunne piloter med erfaring fra andre 737-versioner nøjes med computersimuleret forskelstræning til 737 MAX.

Nyt MCAS

Blandt de vigtigste ændringer er installation af opdateret flyvekontrol software (FCC).

737 MAX flyets nye MCAS system (Maneuvering Characteristics Augmentation System) giver MAX piloter mere information om anomalier under flyvningen.

Det var den afgørende fatale rolle, som MCAS systemet spillede under de to havarier med Boeing 737 MAX fly, der udløste det globale flyveforbud i marts 2019.

Softwareændringerne sikrer nu at MCAS-systemet fungerer som tiltænkt.

Det vil sige uden at forvirre eller overvælde piloterne, sådan som det skete for piloterne på Lion Air Flight 610 i oktober 2018 og Lion Air Flight 302 i marts 2019.

MCAS systemet blev dengang aktiveret på baggrund af data fra en enkelt angle-of-attack (AOA) sensor.

Det er AOA sensoren, der sender data til MCAS om stigningsvinklen for Boeing 737 MAX flyet.

Boeing antog, at MAX piloter hurtigt ville genkende og reagere på fejlagtige MCAS-input.

De to fatale havarier viste, at Boeing tog fejl…

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22