SAS afviser alle krav om erstatning - flyvere.dk
Københavns Lufthavn check-in. Foto: Wikimedia.

SAS afviser alle krav om erstatning

Det strejkeramte flyselskab SAS afviser alle krav om erstatning eller kompensation fra passagerer, der er ramt af pilotstrejken i SAS.

Ifølge informationsdirektør i SAS Ove Myrold er strejken udenfor SAS kontrol.

Det udtaler Myrvold i dag til flere medier.

Ifølge Myrvold kan SAS ikke klandres for de aflysninger og forsinkelser, der er en følge af pilotstrejken.

Det er en ekstraordinær omstændighed, som skyldes strejken og ikke SAS, siger Myrvold til det norske netmedie flysmart24.no.

Passasjerer er ikke berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyltes streik da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sier Ove Myrold.

flysmart24.no

Ikke helt så enkelt

Måske er den kategoriske og meget tidlige afvisning af sit erstatningsansvar ikke helt så enkel, som SAS vil gøre det til.

Flere rådgivere og eksperter i fly- og transport jura mener, at passagerer kan have en god sag.

Juridisk seniorrådgiver hos det norske Forbrukerrådet, Thomas Iversen sagde fredag at, strejken kan vise sig at udløse et erstatningsansvar hos SAS:

Hvis den reisende kommer frem kraftig forsinket eller ikke kan reise i det hele tatt, kan det gi rett til erstatning.

Hver enkelt streik vurderes for seg, men dette er en konflikt som – ut fra tidligere vedtak i klagenemnda – kan gi flyselskapet plikt til utbetalinger.

flysmart24.no

En anden norsk ekspert Rolf Forsdahl, der er tidligere sekretær i det norske Flyklagenemnda, mener IKKE at strejken nødvendigvis vil udløse et erstaningsansvar hos SAS: 1

Streiker som er en konsekvens av regulære lønnsoppgjør i selskapet ser ut til å falle innenfor det som fritar selskapet fra plikt til å betale erstatning, men hvert enkelt tilfelle må vurderes for seg.

flysmart24.no

Hvad siger EU-reglerne?

Som med så meget andet, så ender denne tvist om kompensation til passagerer muligvis også hos EU-domstolen.

DR Nyheder har talt med danske selskaber, der hjælper passagerer med at få erstatning og kompensation ved flyforsinkelser og -aflysninger.

De mener, at SAS-passagerne har ret til kompensation.

Begge selskaber henviser til en afgørelse fra EU-Domstolen fra april 2018.

I den sag var der ifølge domstolen IKKE var tale om en usædvanlig situation.

Ifølge domstolen var strejken og dermed situationen inden for flyselskabets kontrol, da den skyldtes interne forhold i selskabet.

Derfor skulle passagererne have op til 600 euro (4500 kroner) i kompensation.

Direktør hos Flyhjælp Gustav Thybo udtaler, at man kan sige det samme om den nuværende pilotstrejke hos SAS.

Den her strejke er kommet som et resultat af forhandlinger om løn og arbejdstid mellem SAS som arbejdsgiver og piloterne som lønmodtagere.

Det er et almindelig led i at drive en virksomhed.

Derudover mener vi, at det ligger inden for selskabets kontrol at håndtere den her situation, for det er SAS’ ansatte.

SAS havde mulighed for at undgå den her strejke gennem forhandling, sagde Gustav Thybo til Ritzau fredag.

Her citeret fra dr.dk

1: Det fremgår ikke helt tydeligt af de to citerede artikler fra flysmart24.no om eksperterne Thomas Iversen og Rolf Forsdahl udtaler sig på baggrund af lokale norske regler, eller om de udtaler sig på baggrund af EU-regler.

Andre artikler

Er drømmen forbi? flyvere.dk

Er drømmen forbi?

Verdens største fly Antonov AN-225 er blevet ødelagt af russiske styrker.

Læs også

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Kategorier