Flyselskabet SAS fyrer 560 piloter i Danmark, Norge og Sverige.
Det skriver det svenske medie SVT Nyheter i dag.
SAS har endnu ikke offentliggjort noget om beslutningen om at fyre 560 piloter på sasgroup.net.
I slutningen af april 2020 meddelte SAS at selskabet ville fyre i alt 5.000 medarbejdere i Norden, men uden at specificere tal for de enkelte faggrupper.
Svensk pilotforening ikke imponeret
Formanden for Svensk Pilotforening Martin Lindgren er ikke imponeret over SAS håndtering af personalespørgsmålet under Coronakrisen.
Til SVT Nyheter siger han:
Vi är inte imponerade över hur SAS har hanterat processen.
Martin Lindgren, Svensk Pilotforening til SVT Nyheter
Man har valt att gå vidare med uppsägningar innan man tittat på andra alternativ.
Vi kan inte se att SAS har visat att man ska minska verksamheten så mycket att det motiverar så många piloters uppsägning.
Kortsynet SAS løsning
Martin Lindgren mener at det er vigtigt at bevare en fremsynethed midt i Coronarisen.
Når SAS fyrer 560 piloter, så sker det blandt medlemmer af en faggruppe, hvor nogle har en temmelig lang opsigelsesfrist.
Ifølge Martin Lindgren kan meget nå at ændre sig – også med hensyn til CoVid-19 smitte de kommende seks måneder.
Många av dem som berörs av detta har långa uppsägningstider.
Martin Lindgren, Svensk Pilotforening til SVT Nyheter
Hur kan SAS veta hur läget ser ut om ett halvår när dessa piloter lämnar?
De danske politikere svigter luftfartsbranchen
Luftfarten i Danmark (og i udlandet) bløder og befinder sig i en nærmest livstruende situation.
Det er svært at bebrejde flyselskaberne, at de i deres overlevelseskamp er nødt til at iværksætte massive fyringsrunder.
Derimod er vi her på flyvere.dk overhovedet ikke imponeret af de danske politikeres såkaldte hjælpepakke til den danske flybranche.
Vi roste regeringen i høje toner i begyndelsen af Coronakrisen for de mange hjælpepakker, der blev udlovet uden (ret mange) betingelser
Men Christiansborg-politikernes stillen betingelser om blandt andet grøn omstilling for at hjælpe et samfundskritisk erhverv, som luftfarten jo er, virker søgt, kynisk og skammelig.
Samtidig er det aftalte beløb i den særlige Luftfarts-pakke nærmest latterligt lavt – igen set i forhold til nogle af de andre vedtagne hjælpepakker.
Sommeren er forbi nu og den nærmest fløj afsted. . .
C.V. Jørgensen
Flere luftfartseksperter anser nu luftfartsbranchens sommersæson 2020 for at være næsten helt tabt.
Det er flyselskabernes travleste periode med den enorme sæsonbetingede ferietrafik fra nord mod syd, der præger sommerens start.
Måske kan noget af det tabte indhentes i den sidste del af sensommeren og begyndelsen af efteråret, når Sydeuropa går på ferie og trafikken (delvist) vender fra syd mod nord.
Selvom mange sydeuropæere sikkert har det ligesom os her i Nordeuropa og helst vil holde sig hjemme i år, så håber vi det vil hjælpe lidt på situationen…