Sverige indfører ny flyskat - flyvere.dk

Sverige indfører ny flyskat

Vi mente, at det kunne være en aprilsnar, men den er god nok.

Fra 1. april bliver det dyrere at rejse fra lufthavne i Sverige.

Den svenske regering har indført en flyskat, der trådte i kraft den 1. april for alle flybilletter med afrejse 1. april eller senere og som er solgt efter den 1. januar.

Ifølge den svenske regering vil det bla. gavne miljøet at Sverige indfører ny flyskat.

Formålet med skatten er at mindske antallet af flypassagerer på især internationale og trans-kontinentale flyvninger.

Det skal ske for at minimere CO2-aftrykket fra flyrejser, siger den svenske klimaminister Isabella Lövin fra Miljøpartiet til avisen Dagens Nyheter.

Flytrafikken er steget betydeligt de senere år – især er flytrafikken til og fra Asien steget markant.

Den svenske stat vil opkræve en differentieret afgift for samtlige flyrejser fra svenske lufthavne, hvor afgiften vil være afhængig af destinationen.

Skatten indføres for passagerer på alle kommercielle flyvninger i registrerede luftfartøjer med plads til mindst 10 passagerer.

Tre skatteniveauer afhængig af destination

60 svenske kroner ved flyrejser fra svenske lufthavne til destinationer i Sverige, det øvrige Skandinavien eller Europa.

250 svenske kroner, hvor destinationen ligger op til 6.000 kilometer fra Arlanda lufthavn i Stockholm – inklusive Mellemøsten og Rusland.

400 svenske kroner per passager på alle flyrejser til en verdensdel, hvor afstanden er mere end 6.000 kilometer fra Arlanda.

Ingen regler uden undtagelser

Afgørende for flyskattens størrelse er slutdestinationen og ikke et eventuelt transferpunkt med mindre man gør ophold på mere end 24 timer ved transfer.

Der skal heller ikke opkræves flyskat ved indenrigstransfer i Sverige, med mindre der foretages et stop på 24 timer eller derover.

Spædbørn under to år og ansatte i flyselskaber på tjenesterejse er ligeledes undtaget flyskat.

Passagerer, der på grund af force majeure (trafikforstyrrelser, vejrlig og andre uforudsete hændelser), kommer til at opholde sig mindst 24 timer på et transferpunkt, skal heller ikke skulle betale flyskat.

Netmediet check-in.dk har lavet en række eksempler på flyskat ved forskellige rejseruter:

Luleå-StockholmSEK 60
Luleå-Stockholm-LuleåSEK 120
Luleå-Stockholm-ParisSEK 60
Paris-Stockholm-ParisSEK 60
Hong Kong-Stockholm-Hong KongSEK 400
Helsinki-Stockholm-New York u/stopSEK 0
Hong Kong-Stockholm-Helsinki-Stockholm-Hong Kong u/stopSEK 0
Luleå-Stockholm-Malmø u/stopSEK 60
Stockholm-København-New York m. stop i CPHSEK 60

Det er dansk – det er dejligt

Hvis Danmark undlader at følge det norske og svenske eksempel, kan det faktum at Sverige indfører ny flyskat ende med at blive en fordel for dansk lufttrafik.

Det vurderer aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen i følge dr.dk:

Der er ikke nogen tvivl om, at pendulet svinger væk fra Sverige og Norge, der også har indført flyskat for nylig, når flyselskaberne skal afgøre, hvor de gerne vil flyve fra og til.
Mit bedste bud er, at vi i Danmark vil opleve en positiv effekt, uden at vi rigtig gør noget, siger Jacob Pedersen ifølge Ritzau.

Ifølge Jacob Pedersen vil det være luftfartsselskaberne og ikke de rejsende der rammes økonomisk af den svenske flyskat.

Konkurrencen i flybranchen er så stor, så en indførelse af flyskat vil ikke betyde, at billetterne så stiger tilsvarende. Derfor ender det typisk med, at det er flyselskabernes økonomi, der bliver ramt, siger han.

Jacob Pedersen vurderer, at indførelsen af flyskat i Sverige kan ende med at koste det skandinaviske selskab SAS et trecifret millionbeløb.

Ikke et kæmpestort trecifret millionbeløb. Det kan godt være, det vil koste andre flyselskaber mere. Men for SAS, der fylder så meget i Skandinavien, vil det være rigtig dyrt, siger han.

I Danmark var der fra slutningen af 1990’erne og frem til 2007 flyskat på passagerer.

Skatten blev afskaffet af den daværende borgerlige regering med den begrundelse, at den havde negative effekter på økonomien.

Opbakning i den svenske befolkning

Svenske politikere, flyinteressenter og eksperter har været meget kritiske overfor planerne om en ny ‘flygskatt’.

Men Ifølge dagbladet Information viser en meningsmåling, som det svenske Sifo, der bla. foretager opinionsmålinger, har foretaget for Svenska Dagbladet, at svenskerne, (altså befolkningen), er forholdsvis positive over for den nye flyskat.

Ifølge undersøgelsen siger 48 procent af de adspurgte, at de er ‘meget positive’, mens 33 procent er meget eller noget negative over for flyskatten.

Karin Bäckstrand, professor i statsvidenskab på Stockholms universitet, siger ifølge Information, at tallene overrasker, fordi vælgerne plejer ikke at bryde sig om nye skatter.

Klimatruslen har været meget i fokus. Jeg tror, at man er mere skattevillig, når det gælder et globalt problem, der beskrives som en trussel mod planeten, siger hun.

Andre artikler

Er drømmen forbi? flyvere.dk

Er drømmen forbi?

Verdens største fly Antonov AN-225 er blevet ødelagt af russiske styrker.

Læs også

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Kategorier