Midt i alle problemerne for Boeing og deres 737 MAX fly, lykkedes det Boeing at få sit nye flagskib, Boeing 777-9X i luften for første gang i går 25. januar 2020.
Boeings længe ventede nye flagskib lettede i går lørdag kl. 9.08 lokal tid fra Paine Field, (Snohomish County Airport) ved byen Everett, nær Seattle i Washington, USA.
Flyet landede ca. fire timer senere på Boeing Field lufthavnen, (King County International Airport), ved Seattle.
Det er her Boeing producerer sine wide-body fly.
Boeing 777X er verdens længste to-motorede jet passagerfly.
Dagene op til Boeing 777Xs første flyvning bød på problemer med dårligt flyvevejr, der holdt 777X på jorden i næsten en uge, før det i går lørdag lykkedes at få flyet på vingerne for første gang.
Foldbare vingespidser
Boeing 777X, der er en del af gruppen af, eller familien, af Boeing 777 fly.
Den største nyhed er flyets foldbare vingespidser, der kan foldes ned under flyvning og medvirke til en forbedret flyvning med større opdrift og bedre brændstoføkonomi.
Ved landing og take-off kan vingespidserne foldes op og dermed formindske flyets vingefang, så det kan betjenes ved eksisterende flyterminaler i lufthavne.
Flyets vinger er fremstillet af kompositmaterialer og giver flyet et vingefang på over 71 meter med vingespidserne foldet ned.
Enorme motorer
Boeing 777Xs vinger er så store, så der måtte udvikles en helt ny motor til flyet.
Efter en del problemer faldt valget på General Electrics nye GE9X motor.
GE9X jetmotoren er enorm – diameteren på en General Electric GE9X motor større end passagerkabinen (fuselagen) på et Boeing 737 fly.
Udviklingsproblemer
Optakten til Boeing 777Xs første flyvning har været præget af mere end dårligt vejr.
En stresstest i september sidste år gik helt galt for Boeings nye 777X, da der under testen opstod en revne i fuselagen, så hele kabinen blev udsat for en eksplosiv dekompression, (explosive depressurization).
Det medførte at en dør i fuselagen blev revet af under testen.
Der har desuden været en del problemer med at vælge de rette motorer til flyet.
Boeings krise har kostet milliarder af dollars
Stormvejret, som Boeing har været kastet ud i siden de to tragiske havarier med Boeings 737 MAX fly har heller ikke gjort tingene nemmere for Boeing.
Situationen med Boeing 737 MAX har påvirket Boeings økonomi med et fald i det årlige resultat på 40%.
Boeings krise har ifølge CNN påvirket det amerikanske bruttonationalprodukt (GDP) med et fald på op til et halvt procentpoint.
I sidste uge meddelte Boeing, at virksomheden ikke regner med at FAA vil certificere Boeings 737 MAX fly påny før tidligst i juni-juli 2020.
Det er i lyset af denne krise, at vejen til en godkendelse af air-worthiness og certificering for Boeings nye 777X fly kan synes meget lang.
En lang dags rejse
Den vellykkede første flyvning med Boeing 777X er kun det første skridt på en lang vej mod en endelig type-godkendelse og flyvetilladelse for det nye superfly.
Det er først nu en lang procedure med at få godkendt og certificeret det nye 777X fly af den amerikanske flymyndighed FAA begynder.
Det tager normalt ca. fem år fra første flyvning til en endelig godkendelse af et helt nyt fly som Boeings 777X.
Boeing tweet om Boeing 777Xs første flyvning
Congratulations to our customers and #777X team on today’s safe and successful flight, the first of many for the 777X as we continue our rigorous test program.
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) January 25, 2020
Continue the journey with us, signup for updates here: https://t.co/n7t9Os5Q6Y pic.twitter.com/rawf73V6x5