Boeing undlod at varsle om MCAS ændringer - flyvere.dk

Foto: Wikimedia commons.

Boeing undlod at varsle om MCAS ændringer

Problemerne fortsætter for Boeing og deres supersællert Boeing 737 MAX.

De seneste dage er det kommet frem, at den amerikanske flyproducent Boeing allerede i 2017 vidste, at en særlig advarselsindikator, der virker i forbindelse med data fra en AOA sensor (Angle Of Attack), ikke var aktiv, endsige installeret, i alle Boeing 737 MAX fly.

Ifølge CNN valgte Boeing dengang at undlade at meddele noget om det:

A […] statement from Boeing indicates that the aerospace manufacturer knew about a problem with the 737 Max aircraft well before the deadly October 2018 Lion Air crash, but decided not to immediately do anything about it

Boeing previously acknowledged that an alert system that was supposed to be a standard feature in the fleet “was not operable on all airplanes”.

CNN

Angle of Attack

AOA (Angle of Attack) er den vinkel som en flyvinge har i forhold den luftstrøm, der passerer henover og under vingen.

Hvis AOA er for stejl, og flyets hastighed er for lav, stiger risikoen for at nå et kritisk punkt, hvor et stall kan udløses.

Stall er en af de farligste situationer et fly kan havne i.

Ved et stall mister flyets vinger opdrift, fordi vingens AOA (indfaldsvinklen) bliver for stor, så luftstrømmen henover vingen ‘slipper’ og ikke længere følger vingens profil.

Et stall kan udløse en situation, hvor flyet falder ‘som en sten’ mod jorden.

En væsentlig del af MCAS systemet er overvågning af flyets AOA (Angle Of Attack) værdier.

Det foregår ved hjælp af udvendige AOA-sensorer på flyets forreste del, der sender data om AOA til 737’erens MCAS.

De data fortæller hvor stejlt eller fladt en stigningskurve forløber.

MCAS systemets software vil forsøge at tvinge flyets næse ned (en overlevelsesmanøvre) ved for stejle stigningsværdier, der kan udløse et stall.

AOA indicator – en livsvigtig tilvalgsmulighed

Før MCAS udløser sin ‘overlevelsesmanøvre’, hvor systemet tvinger flyets næse ned, kan MCAS indstilles til at udløse en særlig advarsel.

Den skal fortælle flyets piloter at MCAS ‘ikke er enig’ (disagree) i de stigningsværdier flyet flyver efter.

Det kaldes for en angle-of-attack disagree alert message.

Ifølge CNN har Boeing udtalt, at AOA systemets disagree advarsel kun ville virke hvis flyselskabet havde indkøbt en tilvalgsfunktion kaldet AOA indicator.

AOA indicator er en advarsel om at en af de to udvendige AOA sensorer ikke virker , mens angle-of-attack disagree alert message vises hvis de udvendige sensorers data modsiger hinandens værdier.

Angle-of-attack disagree alert message advarslen har derfor ikke været en aktiv del af MCAS systemet på alle leverede Boeing 737 MAX fly.

Advarslen har heller ikke været en standard feature i softwaren ombord på leverede Boeing 737 MAX.

Efter leveringerne af Boeing 737 MAX begyndte i 2017 fandt Boeing frem til at den famøse angle-of-attack disagree alert message slet ikke levede op kravene for AOA advarslerne.

Selve AOA indikatoren var på det tidspunkt en tilkøbsmulighed for Boeing 737 MAX og NG.

Derfor har Angle-of-attack disagree alert message advarslen ikke været en mulighed for 737 fly uden tilkøb af AOA indicator.

Boeing undlod at varsle om MCAS ændringer

Boeing siger selv i en udtalelse de. 5. maj at det hele tiden har været intentionen at Angle-of-attack disagree alert message advarslen skulle være aktiveret fra starten.

Men problemet blev ikke på det tidspunkt betragtet som en sikkerhedsrisiko.

I stedet planlagde Boeing at tilføje en ændring af AOA advarslerne til en kommende software opdatering uden rigtig at kommunikere noget om det.

Hverken Lion Air eller Ethiopian Airlines havde AOA indicator løsningen på de Boeing 737 MAX fly, der styrtede ned i oktober 2018 og marts 2019.

Flyvere nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Douglas O-2

Douglas O-2

Dassault Falcon 20

Dassault Falcon 20

Ryan X-13 Vertijet

Airbus A310

Airbus A310