Dansk luftfart har brug for en redningskrans - flyvere.dk
SAS har brug for 9 miliarder for at klare sig gennem Coronakrisen. Foto: sasgroup.net

Dansk luftfart har brug for en redningskrans

Dansk luftfart og hele den danske flybranche gisper efter vejret og kæmper for at holde næsen oven vande i kølvandet af CoVid-19 pandemiens virkninger.

I Københavns Lufthavn står lange rækker af blandt andet SAS fly parkeret på 3. måned og lufthavnen ligger stille hen.

Det var derfor et lille lys i mørket, da SAS i starten af juni meddelte, at selskabet ville genåbne et antal ruter til Europa.

Men Coronakrisen slipper ikke sit tag i luftfartsbranchen lige foreløbig.

Regeringens rettidige omhu og berettigede grænselukninger og rejserestriktioner, der blev indført i marts 2020, reducerede rejse- og flyaktiviteten med op til 95% i forhold til samme periode året før.

Ifølge dr.dk siger en prognose for flybranchen, at resultatet for 2020 vil falde med op til 65% i forhold til året før.

Der er ingen tvivl – Coronakrisen har bragt ikke blot dansk luftfart, men flybranchen i hele verden i knæ.

Den er efterladt i et økonomisk og menneskeligt kaos for flyselskaberne og deres ansatte.

Alle de mange virksomheder, der hver dag leverer tjenesteydelser til flybranchen, er ligeså hårdt ramt.

Hårdt brug for en redningskrans

Derfor er konklusionen nu, at dansk luftfart har brug for en redningskrans.

Det er alle flybranchens parter enige om.

I går aftes sagde branchedirektør i DI Transport, Michael Svane til Danmarks Radio, at

Dansk luftfart befinder sig i en historisk krise.

Vi er katastrofalt ramt af coronakrisens virkninger og eftervirkninger.

Det betyder, at vi stort set ikke har fly i luften og ingen passagerer.

Og dermed har vi heller ingen indtægter i dansk luftfart…

dr.dk

170.000 jobs er på spil

Der er mere end hundredetusind jobs på spil for flybranchen, hvis ikke der snart kastes en redningskrans i vandet.

Situationen er kritisk og i fredags i sidste uge gik en række faglige organisationer sammen om en skriftlig henvendelse til regeringen med et råb om hjælp.

DI Transport sendte sammen med Dansk Luftfart, HK Privat, 3F Transport og Flyvebranchens Personale Union et brev til regeringen, hvor situationen for flybranchen beskrives som kritisk og katastrofal.

Nødpakke på vej

Allerede den efterfølgende weekend kom der meldinger fra regeringen og flere af folketingets partier om at en nødpakke til flybranchen i Danmark er under overvejelse.

Formand for FPU Thilde Waast siger det lige ud:

Dansk luftfart har brug for en redningskrans og det handler om at redde mange tusind jobs i branchen:

Vi er glade for, at det er lykkedes os at samle hele branchen bag et stærkt budskab, som regeringen ikke kan dukke sig for.

Regeringen må handle nu for at redde tusindvis af arbejdspladser

luftfart.nu

Underskriftsindsamling til fordel for luftens helte

Flyvebranchens Personale Union, der er fagforening for en stor del af det flyvende personale i Danmark, lancerede i går 16. juni en underskriftsindsamling til fordel for alle ansatte i den danske flybranche.

Det er de mennesker, som FPU kalder for Luftens Helte.

Har du læst disse artikler?

Nye krav fra FAA til Boeing - flyvere.dk

Nye krav fra FAA til Boeing

En række nye krav fra FAA til Boeing om Boeing 737 MAX er blevet fremsat i et udkast til regelændringer fra FAA.

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Kategorier