Elektriske fly til Flyvevåbnet - flyvere.dk

Elektriske fly til Flyvevåbnet

Som det første i verden anskaffer det danske Forsvar nu to elektriske fly til Flyvevåbnet.

Det fremgår af en pressemeddelelse i dag fra Forsvaret på forsvaret.dk.

Her kan man læse, at Forsvaret har leaset to små elektriske fly produceret hos den slovenske producent Pipistrel.

De to elektriske fly til Flyvevåbnet er af typen Pipistrel Velis Electro.

Konceptafprøvning

Ifølge Forsvarets pressemeddelelse sker anskaffelsen “med henblik på en konceptafprøvning, der skal være med til at undersøge, hvorvidt teknologien kan anvendes operativt i Flyvevåbnet.”

Flyene skal efter planen leveres til Flyvevåbnet i efteråret 2021.

Her skal flyene først testes og derefter evalueres som skolefly på Flyvevåbnets Flyveskole ved Flyvestation Karup – i første omgang over en to-årig periode.

Major Henrik Næsby, der er ansvarlig for pilotuddannelse i Flyvevåbnet siger til forsvaret.dk:

Vi regner med, at det skal bruges til vedligeholdende træning for de uddannede piloter og som træningsfly for vores kommende nye piloter.

Blandt andet vil det være godt til at træne at lette og lande, da det på én opladning forventes at kunne nå ni landingsøvelser.

Henrik Næsby, Flyvevåbnet

Mange udfordringer ved elektriske fly

Det danske Flyvevåben har sat sig selv i førersædet med hensyn til at skulle bruge elektriske fly operativt.

Men den manøvre kommer ikke af sig selv.

Udviklingen af flyvefærdige, stabile og rentable elektriske fly er endnu stadig i sin vorden og der er mange udfordringer, der skal afklares.

Nogle af de store udfordringer ved elektriske fly er flyenes genopladelige batterier.

Deres kapacitet, effektivitet og vægt er blandt de største udfordringer ved el-fly overhovedet.

Andre deraf følgende udfordringer for elektriske fly er flyvetider og dermed også rækkevidde og de elektriske flys samlede vægt.

Batteri-effektivitet kun tre-fire procent i forhold til flybrændstof

Den helt store udfordring er at de genopladelige batteri-effektiviteten på elektriske fly er meget lille i forhold til fly, der drives af flybrændstof.

Effektiviteten udtrykkes i watt timer (Watt hours) i forhold til et kg vægt; Wh/kg.

Almindeligt flybrændstof har ifølge Forsvarets pressemeddelelse en energieffektivitet på ca. 12.000 Wh/kg, mens batterier maksimalt har en effektivitet på 250 – 300 Wh/kg.

Derfor er der stor fokus på at reducere batteriernes vægt og på at øge energieffektiviteten for elektriske fly.

Elektriske fly til Flyvevåbnet - flyvere.dk
Sådan forestiller Flyvevåbnet og Forsvaret at et dansk elektrisk fly vil se ud med dansk bemaling.
Ill.: Forsvaret. (cropped af flyvere.dk)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22