Hypersonisk passagerfly fra Boeing - flyvere.dk

Hypersonisk passagerfly fra Boeing

Boeing flyfabrikkerne har på konferencen Aviation Forum, ved American Institute of Aeronautics and Astronautics i Atalanta, USA, præsenteret deres koncept for et ultra hurtigt hypersonisk passagerfly

Gennem foredrag, konceptuelle beskrivelser og illustrationer præsenterede Boeing et hypersonisk passagerfly, der skal flyve op til Mach 5 hastighed.

Mach 5, eller fem gange lydens hastighed, markerer tærsklen for hypersoniske hastigheder.

Flyet ligner et andet hypersonisk koncept fly, som Boeing præsenterede tidligere i år; Boeing Valkyrie II, der allerede er omdøbt til ‘Son of Blackbird’.

Men i Atlanta i denne uge gjaldt det Boeings koncept for et hypersonisk passagerfly.

Thunderbird’s child?

Konceptet er så nyt så Boeing endnu ikke har navngivet det.

Det faktum, at der er tale om et passagerfly gør denne vision til noget andet og mere end “blot et hurtigt fly…”

Et hypersonisk passagerfly fra Boeing vil kunne krydse Atlanten på to timer.

Den supersoniske Concorde brugte mellem tre og fire timer på en transatlantisk flyvning.

Flyet er tænkt som et hybridt fartøj, der udnytter eksisterende teknologier til at drive flyet gennem atmosfæren og op i en meget høj omløbsbane om jorden i ca. 95.000 fods højde.

Det svarer til ca. 30 kilometers højde, hvilket er meget højere end flyvehøjden for nutidens passagerfly, der flyver i ca. 35.000 fods højde ~ ca. 10 kilometer. Concorde fløj i 65.000 fods højde.

Ramjet

Til fremdrift skal flyet bruge en kombination af konventionelle (mon dog..?) jetmotorer og så Ramjet motorer, der kendes fra SR-71 Blackbird flyet.

Ramjet motorer komprimerer luftstrømme ved meget høj hastighed.

Ramjet motorer kan ikke selv suge luft for at producere kompression, men skal “ånde” ved meget høje hastigheder, så der kan skabes et højt komprimeret lufttryk i Ramjet motoren.

Tanken er derfor – igen i lighed med SR-71 flyet – at konventionelle jetmotorer skal drive flyet fra take-off til en bestemt flyvehøjde og hastighed, hvorefter Ramjet motorerne sættes i gang.

Ramjetten sørger for at bringe flyet op i den rette flyvehøjde og accellererer flyet til hypersonisk hastighed.

Hypersoniske hastigheder defineres som hastigheder mellem Mach 5 og Mach 10.

Ifølge Boeing er flyets hastighed sat til maksimalt at nå Mach 5.

Hvis flyet skulle kunne flyve endnu hurtigere ville det kræve et meget stort teknologisk udviklingsarbejde i et nærmest ukendt terræn.

F.eks. ville det kræve at man forlader Ramjet teknologien og i stedet benytter Scramjets, der er en endnu mere uprøvet motor teknologi.

Verden er for lille til at flyve hurtigere end mach 5

Kevin Bowcutt, Boeings chef for udvikling af hypersonisk teknologi, udtaler at det at udvikle et fly til at flyve over Mach 5 kræver så stort et udviklingsarbejde, så det slet ikke kan betale sig.

Desuden ville en transatlantisk flyvning på kortere tid end to timer ikke være noget mål i sig selv. Kevin Bowcutt siger:

This aircraft would allow you to fly across the ocean and back in one day, which is all most people would want.

So why go past those boundaries and complicate it? The world’s just not big enough to go much faster than Mach 5!

Et hypersonisk passagerfly fra Boeing venter ikke lige rundt om hjørnet

USAs flyindustri har en lang tradition for at udvikle flytyper, der udvider grænserne for hvad der er muligt indenfor flyvning.

Boeings X-43 and X-51 Waverider projekter har bragt udviklingen langt indenfor hypersonisk flyvning.

I maj 2013 fløj Boeings X-51 Waverider med mach 5.1 over Stillehavet og satte rekord for vedvarende hypersonisk fremdrift vha. indsuget luft.

Boeing har udtalt at en prototype kan være klar om fem til ti år, og et fly i produktion om 20 – 30 år.

Der er meget, der skal lykkes indenfor en overskuelig fremtid hvis Boeings projekt skal kunne realiseres.

Der er dels hele det teknologiske aspekt ved denne nye flytype.

Ramjet motorerne, eller  eller Scramjet teknologien, skal forbedres til en økonomisk rentabel enhed, der kombinerer konventionel jet fremdrift med Ramjet.

Desuden skal motor tenologien udvikles til at tåle de ekstreme varmegrader, der udvikles i en motor, hvor et luft passerer ved Mach 5.

Påvirkningen fra de massive G-kræfter, som besætning og passagerer vil udsættes for under accellerationen til hypersoniske hastigheder er et delvist uendt terræn.

Ligeledes er hele den operationelle del af flyvningen et delvist ukendt terræn især mht. autonom flyvning, økonomi, sikkerhed og effektivitet.

Andre artikler

Er drømmen forbi? flyvere.dk

Er drømmen forbi?

Verdens største fly Antonov AN-225 er blevet ødelagt af russiske styrker.

Læs også

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Kategorier