I den forgangne weekend gennemførte en Quantas Boeing 787-9 Dreamliner den hidtil længste non-stop flyvning i flyvningens historie mellem New York i USA og Sydney i Australien.
Flyvningen er ifølge Quantas den første non-stop kommercielle flyvning mellem de to byer.
Det tog 19 timer og 15 minutter at flyve de mere end 16.000 kilometer.
Med ombord var 49 specielt udvalgte passagerer og besætning.
Turen var et et led i Quantas ‘Project Sunrise‘, der er et udviklings- og forskningsprojekt, der skal afdække de særlige fysiologiske forhold og udfordringer som piloter, cabin crews og passagerer udsættes for ved meget lange non-stop flyvninger.
Distancen på de 16.000 kilometer, der krydser 15 tidszoner, stiller store krav til alle ombordværende.
Project Sunrise skal blandt andet undersøge besætningens døgnrytme og årvågenhed på så lange flyvninger for at finde den bedste vekselvirkning mellem arbejde, fysisk aktivitet og hvile.
Piloterne bar EEG-hjernescannere under flyvningen og måtte aflevere adskillige urinprøver under turen.
Forskerne ønsker at følge piloternes melatonin-niveau, der bla. regulerer kroppens indre ur, der har stor betydning for ens evne til at være årvågen.
Flere og flere ultra long-haul non-stop flyvninger
Selvom Quantas flyvning i weekenden var en test flyvning, så tyder det p,å at der vil komme flere og flere ultra long-haul non-stop flyvninger mellem verdensdelene.
For næsten præcis et år siden – den 11. oktober 2018 – genåbnede Singapore Airlines ruten mellem Singapore og New York, der er verdens længste non-stop ruteflyvning.
Det gjorde selskabet med et Airbus A350-900ULR, der flyver turen non-stop.