Verdens længste non-stop ruteflyvning vil i dag finde sted når et Airbus A350-900 ULR indsættes i dag på ruten mellem Singapore og New York
Det er Singapore Airlines, der genåbner en rute, som selskabet forsøgte sig med for ca. fem år siden. Det skriver dr.dk og bbc.com i dag.
Dengang måtte Singapore Airlines nedlægge ruten pga. alt for høje omkostninger til brændstof og for mange sæder på Economy Class på flyet.
Det gjorde ruten til en dårlig forretning for Singapore Airlines.
Af samme årsag har den Airbus A350-900ULR, der skal flyve på ruten, udelukkende Premium Economy Class og Business Class sæder, skriver dr.dk.
Der er altså ikke en ‘almindelig’ Economy Class på ruten.
Kort tid inden take-off fra Singapore mod Newark International Airport var der ifølge Singapore Airlines kun et begrænset antal ledige sæder på flyets første tur.
Ornli’ long-haul
Distancen for verdens længste ruteflyvning med et civilt passagerfly er på ca. 15.0000 km. og er beregnet til at vare ca. 19 timer – altså lige under et døgns non-stop flyvning.
Tidligere i år indledte Quantas en direkte non-stop flyvning mellem Perth i Australien og London i Europa med et Boeing Dreamliner passagerfly.
Flyselskabet Qatar tilbyder en non-stop rute mellem Auckland i Australien og Doha i Qatar.
ULR – Ultra Long Range
Singapore Airlines har som det første flyselskab i verden fået leveret Airbus nye ULR version af Airbus A350 900.
Airbus har modificeret Airbus A350-900ULR gennem en tilpasning af flyets eksisterende brændstof system, (brændstoftanke og sensorer), så det ikke har været nødvendigt at udvide brændstof kapaciteten med ekstra brændstoftanke.
Desuden er flyets MTOW blevet øget med ca. 5 ton.
Det har skabt kapacitet til yderligere 24.000 liter brændstof i de eksisterende brændstoftanke.
Herved har Airbus kunnet øge A350-900 versionens rækkevidde til ca. 18.000 kilometer.
De længste non-stop flyruter
