Piloter giver Air France topkarakter som det mest socialt ansvarlige flyselskab.
Det viser en stor undersøgelse blandt 5.751 europæiske piloter om flyselskabernes sociale ansvarlighed foretaget af European Cockpit Association.
Interesseorganisationen ECA ( European Cockpit Association), der varetager mere end 40.000 europæiske piloters interesser, har udsendt en stor undersøgelse blandt sine medlemmer, om flyselskabernes social værdisæt.
ECA har i undersøgelsen bedt piloterne vurdere deres flyselskab ud fra tre grundlæggende kriterier:
- Generelle arbejdsforhold for piloterne.
- Balancen meollem arbejdstid og fritid for piloterne.
- Piloternes kontraktlige forhold.
Foruden de tre generelle kriterier havde piloterne mulighed for at skrive en kommentar om deres flyselskab og deres egen situation og syn på selskabet.
Der deltog i alt 5.751 piloter i undersøgelsen fordelt blandt 136 europæiske flyselskaber.
Besvarelserne bruges til at måle på i alt 25 såkaldte metrics, måleområder, indenfor de tre hovedkriterier.
20 flyselskaber scorer mere end 90
Der er i alt 20 flyselskaber der scorer 90 eller derover med AIr France som topscorer.
Der er også to danske flyselskaber i top 20, men som vi skal se, så har rapporten en svaghed, der gør det svært at bruge alle tal i rapporten til ret meget.
Spændende læsning, men…
Rapporten er spændende læsning og et brugbart værktøj til hurtigt at danne sig et overblik over hvordan det står til med de sociale og arbejdsmæssige værdier i den europæiske flybranche set fra piloternes sæde.
Det kan for de fleste ikke undre at både RyanAir og Wizzair ligger i den tunge ende af rapporten.
De dårlige arbejdsforhold for ikke kun piloter, men alle ansatte ved de to flyselskaber er blevet omtalt i medier over hele Europa længe.
Rapporten inddeler selskaberne i femkategorier baseret på de vurderinger, som piloterne har givet selskaberne:
- Social Excellence
- Social Partner
- Social Snail
- Social Misfit
- Social Junk.
Kategorierne udgør tilsammen et socialt indeks og er ret nemme at forstå.
Kategorierne 1 og 2 dækker flyselskaber, der scorer godt i piloterne egne vurderinger, mens 3,4 og 5 er flyselskaber, der ikke rigtig er værd at samle på – det skulle da lige være på grund af billetprisen.
En rapport med indbyggede svagheder
Rapporten baserer de enkelte flyselskabers placering på listen over socialt ansvarlige flyselskaber ud fra piloternes svar.
Rapporten angiver, at der kun er medtaget en besvarelse fra hvert IP nr. som besvarelsen er foretaget fra – altså den computers ‘adresse’, som respondenten har brugt.
Rapporten angiver et antal piloter, (number of reviews) for hvert flyselskab.
Det danske flyselskab Great Dane Airlines, der indgav konkursbegæring i oktober 2021, optræder i top 20 på listen med en score på 92 ud fra en enkelt pilots besvarelse.
På samme måde scorer det danske flyselskab Jettime 92 ud fra angiveligt 8 piloters besvarelse.
For nr. 2 på listen, det hollandske Martinair, er der angivet 4 piloter…
Rapporten siger ikke noget om de 25 metrics, der bruges som målemetode og til databehandling, og om rapporten tager højde for de meget store forskelle i antallet af reviews i rapporten.
Man kan se rapporten på ECSs hjemmeside her.