Foruden alle de andre (tumultagtige) udfordringer, som verden i dag er præget af, kan produktionsproblemer hos både Boeing og Airbus komme til at ramme sommerens flytrafik.
I flyvebranchen og blandt flyselskaber verden over, vokser bekymringen for at aflysninger og forsinkelser af flyrejser vil komme til at præge sommerens flyrejsesæson.
Airbus og Boeing, flyindustriens to største aktører indenfor produktion af civile passagerfly, oplever begge alvorlige produktionsproblemer.
Det skaber en naturlig bekymring for sommerens flyrejser, fordi Boeings og Airbus problemer kan betyde færre tilgængelige fly og flyvninger og højere billetomkostninger.
Boeing 737 MAX katastroferne
I kølvandet på de mange problemer med Boeings 737 MAX fly står Boeing stadig over for udfordringer – både med produktionsforsinkelser og med Boeings forsyningskæde.
Boeing kæmper stadig med eftervirkningerne af Boeing 737 MAX krisen og med den ‘nye’ krise, som Boeing står midt i lige nu.
Boeing 737 MAX katastroferne – både de to forfærdelige ulykker med Boeing 737 MAX fly i 2018 og 2019 og de nye problemer med vindue- og motorpaneler, der falder af Boeings fly – og løbende rapporter om defekter, har sendt chokbølger gennem hele Boeing systemet.
En af de mange forhindringer for Boeings forsøg på at øge produktionen har været nye fyringer af topledere i Boeing koncernen, arbejdskonflikter og mangel på væsentlige komponenter.
Problemerne har medført at leveringen af nye Boeing fly til flyselskaber er aftaget.
Det har medført at flyselskaber nu står med færre fly til at imødekomme den forventede stigning i efterspørgslen af sommerens flyrejser.
Airbus ramt af en tumultarisk verden
På samme måde har Airbus sine egne vanskeligheder, selvom det ikke er i lige så stor krise som Boeing.
Virksomhedens produktionskapacitet er blevet begrænset af forsyningskædeproblemer, der er blevet værre af både Coronakrisen, den verdensomspændende CoVid-19 pandemi, og af mange geopolitiske udfordringer.
Flyselskaber over hele verden har stadig svært ved at komme sig økonomisk over pandemien.
Samtidig er AIrbus ramt af en svigtende forsyningskæde og dermed forsinkelser i leveringen af vigtige flytyper som A320neo og A350 til flyselskaberne.
Flyselskaberne og deres passagerer kan blive de store tabere
Produktionsproblemer hos både Boeing og Airbus kan få konsekvenser for både flyselskaberne og deres passagerer,
Flyselskaber bliver muligvis nødt til at aflyse flyvninger, sænke flyvefrekvenserne eller lease ældre, mindre brændstofeffektive fly for at tilfredsstille efterspørgslen, hvis der er færre fly til rådighed.
Det kan føre til stigende billetpriser og færre muligheder for de flyrejsende, der selv organiserer deres flyrejser til sommer.