SAS leaser tre nye Airbus A321LR - flyvere.dk
Arkia Airbus A321LR. Foto: Wikimedia.

SAS leaser tre nye Airbus A321LR fly

Flyselskabet SAS har indgået en aftale om leasing af tre Airbus A321LR med leasingselskabet ALC (Air Lease Corporation).

Det første af de tre Airbus A321LR fly sættes i drift i 2020.

Det er en helt ny flytype for SAS, og den passer utrolig godt til det skandinaviske marked og vores rejsemønstre. Vi glæder os til at kunne tilbyde nye ruter og til at evaluere, hvordan vi bedst benytter Airbus A321LR.

Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS.

Interkontinentale flyvninger til USA og Indien

Airbus A321LR er et narrow-body passagerfly med ekstra stor rækkevidde, hvor ‘LR’ står for Long Range.

Flyets kan nå det nordøstlige USA fra Skandinavien, som er et af SAS’ vigtigste interkontinentale markeder.

Destinationer i Canada, Mellemøsten og Indien er ligeledes indenfor flyets rækkevidde.

SAS’ nuværende interkontinentale ruter beflyves af wide-body-fly af typen Airbus A330 og A340 med plads til op til 266 passagerer.

De nye fly kan indrettes med plads til omkring 206 passagerer afhængigt af indretning.

Airbus A321LR er et mindre fly, hvilket giver SAS mulighed for at fylde flyet på nye ruter.

Det kan eksempelvis være nye destinationer på mindre markeder eller eksisterende destinationer fra mindre byer, fortæller selskabet.

SAS’ interkontinentale ruter går i dag fra de tre skandinaviske hovedstæder, men senest har netop adgangen til mindre fly med en lang rækkevidde givet anledning til spekulation om direkte ruter fra eksempelvis Billund eller Aarhus.

Arkia Airbus A321LR – foto: Wikimedia.

Længere rækkevidde åbner nye markeder

I mange år har såkaldte wide-body-fly været SAS’ standard fly på de interkontinentale flyvnninger – f.eks. over Atlanten.

Narrow-body langdistancefly med en enkelt midtergang ikke været at finde hos SAS siden slutningen af 80’erne.

Fra 2014 til 2017 havde selskabet lejet en Boeing 737 med lang rækkevidde.

 

Den længere rækkevidde på narrow-body fly med en enkelt midtergang, som både Airbus og Boeing ser ud til at satse mere på, har herhjemme været forbeholdt de kortere europæiske ruter.

Det er blandt derfor at SAS leaser tre nye Airbus A321LR fly.

Nu ser det ud som om de langtrækkende versioner af narrow-body flyene har åbnet et nyt marked.

Bruger mindre brændstof

Airbus A321LR er det nyeste skud på stammen fra Airbus, og sammenlignet med den forrige generation forventes flyene at reducere CO2-udslippet i samme størrelsesorden som SAS’ Airbus A320neo-fly, siger SAS i en pressemeddelelse.

Flyene forbruger ifølge SAS 0,025 liter brændstof pr. sæde pr. kilometer, hvilket ifølge selskabet er cirka 15-18 % lavere sammenlignet med et lige så stort fly fra den forrige generation.

Klimaspørgsmålet er afgørende for SAS, og vi vil gå forrest i at drive omstillingen til en mere bæredygtig måde at rejse på. Vi har som målsætning at mindske CO2-udslippet med 25 procent frem til 2030.

Rickard Gustafson.

Arbejdet med at planlægge de første ruter og kabinekonfigurationen for den nye flytype er gået i gang, så alt er klart når SAS leaser tre nye Airbus A321LR fly.

SAS vil informere om de nye ruter i løbet af 2019, og det første Airbus A321LR fly bliver sat i drift i løbet af første halvår af 2020, oplyser selskabet.

Andre artikler

Er drømmen forbi? flyvere.dk

Er drømmen forbi?

Verdens største fly Antonov AN-225 er blevet ødelagt af russiske styrker.

Læs også

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Kategorier