Staten redder SAS - flyvere.dk
SAS self-service check-in booth Københavns Lufthavn. Foto: Wikimedia.

Staten redder SAS

Det er en glædelig dag for flyselskabet SAS.

Den danske og den svenske stat redder nu flyselskabet SAS.

Det sker gennem en rekapitaliseringsplan for SAS på ca. 8,5 milliarder danske kroner, som flyselskabet i dag har offentliggjort.

I meddelelsen fra SAS fremgår det, at selskabet vil hente ny kapital svarende til 12 milliarder svenske kroner (SEK).

Den nye kapital hentes primært fra de tre største aktionærer i SAS; den danske og den svenske stat samt den private Knut og Alice Wallenbergs Fond.

De ejer tilsammen 35,56 pct. af aktierne i SAS ifølge erhvervsmagasinet finans.dk.

SAS er reddet fra en truende betalingsstandsning

På et mere jævnt dansk vil det sige, at staten redder SAS gennem en tilførsel af ny kapital.

SAS blev ved Coronakrisens udbrud i marts 2020 ekstremt hårdt ramt af en nedgang i passagerantallet på ca. 90 %.

De sidste uger har selskabet balanceret på randen af en betalingsstandsning.

Efter regeringen indførte sine hjælpepakker til dansk erhvervsliv og til de danske lønmodtagere, sendte SAS en stor del af sine ansatte hjem med lønkompensation.

Den 28. april i år meddelte SAS, at det ville blive nødvendigt at afskedige i alt 5.000 medarbejdere i Norden.

Siden satte SAS tal på hvor mange i den enkelte faggrupper, der skulle afskediges.

I løbet af en uge blev først 560 piloter i Norden afskediget og dage efter blev 700 kabinemedarbejdere opsagt.

SAS: Nedskæringer og effektiviseringer ikke nok

SAS skriver i sin meddelelse, at Coronakrisen har skabt en global krise for flyindustrien.

Derfor indførte SAS en række tiltag, der skulle reducere selskabets omkostninger, set i lyset af den kraftige nedgang i efterspørgslen på flyrejser:

…the COVID-19 pandemic and the associated travel restrictions have created a global crisis for the aviation industry.

SAS immediately implemented a broad range of measures to radically reduce costs as a result of the decline in demand, which is not expected to return to pre COVID-19 levels before 2022.

sasgroup.net

Men de tiltag, som SAS selv kunne føre ud i livet var ikke nok for at sikre selskabet overlevelse gennem Coronakrisen.

Det var akut nødvendigt med en stærk kapitaltilførsel hvis flyselskabet skulle overleve Coronakrisen.

However, neither the broad measures implemented to date nor the planned efficiency improvements will alone be sufficient to help restore the Group’s equity position to pre COVID-19 levels, nor help secure the required level of funding for SAS to continue as a key provider of important Scandinavian airline infrastructure.

sasgroup.net

Derfor er dagens melding om at staten redder SAS så glædelig og vigtig for SAS.

Andre artikler

Rapport giver FAA og Boeing skylden

Rapport giver FAA og Boeing skylden

De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA har sammen med Boeing hele skylden for to tragiske havarier med Boeing 737 MAX fly i 2018 og 2019.

Nye krav fra FAA til Boeing - flyvere.dk

Nye krav fra FAA til Boeing

En række nye krav fra FAA til Boeing om Boeing 737 MAX er blevet fremsat i et udkast til regelændringer fra FAA.

Læs også

Rapport giver FAA og Boeing skylden

De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA har sammen med Boeing hele skylden for to tragiske havarier med Boeing 737 MAX fly i 2018 og 2019.

Nye krav fra FAA til Boeing

En række nye krav fra FAA til Boeing om Boeing 737 MAX er blevet fremsat i et udkast til regelændringer fra FAA.

Tags

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev. Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Kategorier