Den kommende uge kan blive skæbnesvanger for den civile luftfart i Europa.
Ved EU topmødet onsdag skal forhandles Brexit mellem EU og Storbritannien.
Årsagen til bekymringen er, at hvis der ikke opnås en aftale om et blødt eller halv-blødt Brexit, så kan svaret på spørgsmålet; “Vil Brexit lamme lamme flytrafikken i Europa?” være, at der er en risiko for at den civile luftfart i Europa ihvertfald ikke kan fortsætte som hidtil.
Det skriver Jyllands-Posten i dag.
Et fælles luftrum
EU-landene har i årevis delt luftrummet og givet selskaber lov til at flyve over grænserne, når de opfylder nogle standardbetingelser.
Norge, Island og balkanlandene har kunnet det samme – efter samme aftale.
Endelig findes der en luftrumsaftale mellem EU og USA.
Disse aftaler mellem landene vil falde væk for Storbritanniens vedkommende og dermed kan kaos opstå på kort sigt.
Det betyder f.eks. at britiske piloter, (piloter på britiske fly), ikke længere automatisk er godkendte til at flyve i Europa og mellem EU og USA.
På kort sigt kan en manglende aftale betyde både langt større besvær og dyrere billetpriser for den civile lufttrafik i Europa.
Det vil øjeblikkeligt give kaos i britiske og europæiske lufthavne, hvor tusindvis af passagerer og erhvervsliv vil gå amok.
London er eksempelvis den største destination overhovedet fra Københavns Lufthavn, og hver dag året rundt flyver mere end 8.000 danskere til Storbritannien.
Det er klart, at hvis det bliver mere besværligt eller dyrere at flyve til og fra Storbritannien, vil det kunne mærkes«, siger pressechef Kasper Hyllested, Københavns Lufthavn.
Mange aftaler er på spil
Det er en lang række aftaler indenfor mange del-områder af den civile luftfart i Europa, der sikrer ensartede regler.
Det gælder f.eks. sikkerhed, kontrolprocedurer, godkendelse af piloter, flyveregler og de tidsrum, hvor civile fly må lette.
Mangel på aftaler vil f.eks. betyde, at britiske piloter ikke længere automatisk er godkendt til at flyve i Europa.
På samme måde er trafikken med civile fragtfly truet af et Brexit uden en aftale med EU.
Det er EU-aftaler, der kontrollerer handel og trafik med varer og transport af varer i EU-området og til og fra USA.
De mange selskaber, der i dag bruger Storbritannien til deres operationer, vil ikke længere kunne gøre det efter marts 2019.
Der vil blive brug for ansøgninger og godkendelser for et land, der stadig er med i EU, før de efter den 30. marts 2019 kan få lov at levere til og fra EU.
Ingen grund til panik
Fordi den potentielle trussel for hele den vestlige økonomi er tydelig for enhver, ved et sammenbrud i den civile lufttrafik, er der allerede nu aftalt en ‘business-as-usual‘ overgangsperiode mellem EU og Storbritannien på 21 mdr. efter et evt. Brexit.
EU har dog betinget overgangsperioden af en samlet Brexit – dvs. at også de ‘store knaster’ som f.eks. grænsen mellem mellem Irland og Nordirland skal være løst.
Om alt dette skal løses ved at Storbritannien forbliver i en toldunion med EU eller ej må tiden vise.
Der er nok ikke grund til at frygte det værste.
Vis os den eller de politikere, der frivilligt eller ligefrem bevidst, slipper kaos løs i det europæiske luftrum og dermed i hele den vestlige økonomi.
Garantier – eller…?
Alligevel skal bekymringen tages alvorligt.
Især fordi der spekuleres til højre og venstre om det bliver et problem eller ej.
Flere britiske politikere har talt for at flyene vil blive ved med at flyve som hidtil mellem Sorbritannien og EU efter et eventuelt Brexit.
Den britiske transportminister Chris Grayling har udtalt følgende i sidste uge: “jeg giver dette hus (det britiske parlament – red.) kategorisk forsikring om, at flyene kommer til at fortsætte“.
Vil Brexit lamme flytrafikken i Europa?
EU kommisionens formand Jean-Claude Juncker har – muligvis retorisk – spurgt om “Hvad sker der med lufttrafikken i Europa, hvis alt går galt?” ved et møde i Tyskland, inden han selv svarede:
“Britiske fly vil ikke kunne lande på det europæiske kontinent. Det vidste folk ikke. Nogen skulle have fortalt dem det på forhånd.”
Lederen af den britiske rigsrevision, National Audit Office, Amyas Morse, har udtalt at, det ikke kan siges at være helt usandsynligt, at Brexit kan ende med et flystop mellem EU og Storbritannien:
Det er ikke usandsynligt. Det kan ske enten ved en fejl eller med vilje. Det afhænger af, hvor venlig eller fjendtlig den musik bliver, der kommer til at ledsage alt det her, siger Morse.
Ifølge Morse selv, er pointen, at en god Brexit forudsætter good will fra begge parter.