Airbus A320neo har motorproblemer

Flere medier beretter om problemer med motorerne til det nye Airbus A320neo.

NEO står for New Engine Option, som markerer den option flyselskaber har for at vælge mellem CFM International LEAP-1A eller Pratt & Whitney PW1000G motorer til flyet.

Reuters beretter 9. februar om et problem med en forsegling i en HTC kompressor bagerst i PW1000G motoren.

Forseglingen er en såkaldt Knife Egde Seal, der anvendes som forsegling ved høje temperaturer og højt tryk, som f.eks. i en turbine motor.

En HTC kompressor er en naturlig del af turbine motorer med intercooling, hvor der sidder en intercooler mellem en LPC (Low Pressure Compressor) kompressor før og en HPC (High Pressure Compressor) kompressor efter intercooler-enheden.

Hermed bliver problemerne til et kølingsproblem.

Problemet med HTC kompressorens Knife Edge Seal kommer efter en introduktionsfase med mange forhindringer for Pratt & Whitneys PW1000G motor.

Allerede i 2015 måtte adskillige motorer på IndiGo og Go Air selskabernes A320 neo fly udskiftes pga. forskellige fejl og mangler ved motortypen. Bla. viste en borescope-inspektion tilstoppet kølehuller på 13 motorer.

Problemer – for begge producenter?

Problemet kan have ramte den anden A320neo motorproducent CFM og deres LEAP-1A motor først, eller sideløbende med Pratt & Whitneys problemer.

Allerede i 2016 berettede flere medier om kølingsproblemer med begge motorer – f.eks skrev nfo.no om problemer med LPC kompressoren for CFMs LEAP motor, altså et nærliggende kølingsproblem, men i en anden type kompressor end det, der meldes for Pratt & Whitney motoren.

Pratt & Whitney PW1000G motoren havde allerede i 2015 problemer med en ujævn nedkøling efter motoren var slukket. Dermed opstod der risiko for at motoren, eller dele af den, ændrede form.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Bell Boeing V-22 Osprey

Grumman F11F-1 Tiger

Grumman F-11 Tiger

Piaggio P.180 Avanti - flyvere.dk

Piaggio P.180 Avanti

Tupolev Tu-22M

Tupolev Tu-22M