Bæredygtigt flybrændstof kan udvikles i Danmark - flyvere.dk

Foto: Wikimedia commons.

Bæredygtigt flybrændstof kan udvikles i Danmark

Kategori: Nyheder, Nyheder 2019

Tags: Biofuel, Klima og miljø

Ifølge en ny (foreløbig) rapport fra Syddansk Universitet, SDU, der er blevet offentliggjort i dag, kan danske forskere være tæt på at have udviklet en metode til fremstilling af miljøvenligt og bæredygtigt flybrændstof.

Et forskerhold ledet af professor Henrik Wenzel vil inden for en overskuelig fremtid have nok metodisk viden til at kunne skabe en fremstillingsproces til bæredygtigt flybrændstof.

Rapporten er lavet i et samarbejde med den nordiske luftfartsbranche og konsulentvirksomheden Niras.

Professor Henrik Wenzel citeres i flere medier, bla. Politiken, for at både viden, know-how og infrastruktur allerede er på plads i Danmark.

Vores rapport viser, at teknologien til at fremstille bæredygtigt flybrændstof i Danmark og i Norden er til stede, så vi kan påbegynde etableringen af produktionen inden for få år, og at det er en bæredygtig, attraktiv og mængdemæssigt tilstrækkelig løsning på globalt niveau, siger professor Henrik Wenzel til Politiken.

Politiken

Halm i lange baner

Det miljøvenlige flybrændstof skal laves af CO2, brint og biogas fra gylle, halm og fødevareaffald.

Er der noget, der er nok af i Danmark, så er det halm fra landbrugsproduktion.

I en kompliceret proces kan halm fra landbruget sammen med andre bio-kilder, som f.eks. gødning og madaffald, bruges til at producere såkaldte electrofuels.

Electrofuels dannes ved at tilføre brint til biogassen fra de nævnte restprodukter.

Brinten opstår og tilsættes gennem en elektrolyse proces, hvor vandet spaltes i brint og ilt.

Electrofuels kan danne basis for en række bæredygtige brændstofformer, bla. flybrændstof.

En sidegevinst ved produktionsmetoden er overskudsvarme, der kan gå direkte ud i fjernvarmerør til borgerne i Danmark.

Fjernvarme selskabet Fjernvarme Fyn har samarbejdet med forskerholdet om både data og indsigt.

Vores fjernvarmeselskab har et af de sidste kulfyrede kraftværker, og vi har besluttet, at vi skal være kulfrie senest i 2025.

Så vi skal have erstattet vores tabte kulvarme med noget andet.

En model kunne være, at man placerede en flybrændstoffabrik som nabo til vores anlæg, så vi kunne høste overskudsvarmen fra produktionen«, siger Jan Strømvig fra Fjernvarme Fyn til Politiken.

Politiken

Masser af tilgængelige råstoffer

De fleste ingredienser og faciliteter til at komme videre med udvikling af bæredygtigt flybrændstof er allerede på plads i Danmark.

Landbruget producerer enorme mængder af to kerne-råstoffer; halm og gødning.

Ifølge organisationen Stop Spild Af Mad produceres der årligt ca. 700.000 tons madaffald, der kan indsamles og bruges som et råstof i processen.

Infrastrukturen er der allerede

Ifølge rapporten er ambitionen at der skal stå et fuldskala produktionsanlæg klar i 2025.

Der findes allerede et udbredt fjernvarmenet og systemer til vedvarende energi i Danmark.

Danmark vil være en økonomisk konkurrencedygtig placering på grund af vores udbredte fjernvarmenet og vores allerede avancerede vedvarende energisystem.

Så hvis det stod til os, kunne vi sætte i gang i morgen, for vi behøver ikke penge til forskning, og det er enten teknologier, der findes, eller teknologier, der er på trapperne, siger professor Wenzel.

Politiken

Ren win-win

Det udbredte fjernvarmenet i Danmark gør hele ideen om at producere biobrændsel, der udleder overskudsvarme, til en potentiel win-win situation for hele samfundet.

Vores fjernvarmeselskab har et af de sidste kulfyrede kraftværker, og vi har besluttet, at vi skal være kulfrie senest i 2025.

Så vi skal have erstattet vores tabte kulvarme med noget andet.

En model kunne være, at man placerede en flybrændstoffabrik som nabo til vores anlæg, så vi kunne høste overskudsvarmen fra produktionen , siger Jan Strømvig fra Fjernvarme Fyn.

Politiken

En høj pris

Prisen på bæredygtigt flybrændstof vil blive høj – ca. to en halv gange højere end dagens fossile flybrændstof – i hvertfald i starten.

Thomas Woldbye, fra Københavns Lufthavne siger til TV 2, at han vurderer, at flyselskaberne sådan set er parate til at betale den højere pris.

Rapporten bekræfter mulighederne for at lave bæredygtigt brændstof i Danmark og dermed få en gradvist mere CO2-neutral luftfart. Nu handler det i og for sig bare om at komme i gang!

TV2 Nyheder

Lad os også minde om, at en CO2 afgift eller en klimaafgift på flyrejser, som det er blevet foreslået af Klimarådet og Dansk Luftfart, er en anden mulighed for at flypassagererne selv medfinansierer gode klimavenlige initiativer for luftfarten.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22