Et britisk F-35B er styrtet i Middelhavet under rutineoperationer fra den britiske flådes nye britiske hangarskib HMS Queen Elizabeth.
Der er fortsat uklarhed om hvad der egentlig skete forrige onsdag i Middelhavet ombord på den britiske flådes stolthed HMS Queen Elizabeth.
Var det et hændeligt uheld eller er der tale om den mest pinlige fejl for det britiske forsvar siden 2. verdenskrig?
Flere engelske og amerikanske medier skriver at havariet med det britiske Lockheed Martin F-35B Lightning II fly i Middelhavet skete fordi et regndækken ikke var fjernet fra flyet inden take-off.
Dambusters
Der er udstationeret otte F-35B fly fra RAFs legendariske 617 ‘Dambusters’ Squadron ombord på HMS Queen Elizabeth.
Hertil kommer 10 tilsvarende fly fra det amerikanske marinekorps U.S. Marines.
Havariet skete onsdag den 17. november 2021.
Piloten ombord på flyet brugte flyets katapult til at redde sig selv ud af flyet inden det ramte havoverfladen.
Der foregår lige nu en intens eftersøgning i et meget stort område af Middelhavet efter det havarerede fly.
De britiske og allierede styrker frygter at en fjendtlig tredjepart skal lokalisere og nå frem til vraget før den allierede eftersøgnings- og bjærgningsindsats.
Et F-35B fly er spækket med tophemmelige radarer, sensorer og andre teknologier.
Det vil være katastrofalt for F-35 programmet hvis et eksemplar af flyet faldt i de forkerte hænder.
Fortsatte ‘flyvningen’ under vandet
Selvom flyet styrtede i Middelhavet lige efter take-off fra HMS Queen Elizabeth, så frygter den britiske og amerikanske flåde, at flyet har fortsat ‘flyvningen’ under vandet.
Flyets vinger har potentielt kunnet ‘bære’ flyet forholdsvist langt under vandet.
Derfor er der en risiko for at flyet først har ramt havbunden langt fra stedet hvor det ramte Middelhavets overflade.
Af samme årsag er eftersøgningen foregår eftersøgningen af flyet over et stærkt udvidet område af Middelhavets bund.
Et pinligt uheld?
Ifølge flere medier er der formodninger om at havariet skyldes at et regndækken ikke var blevet fjernet fra flyet.
Det engelske nyhedsmedie The Sun, der ikke er bleg for at spekulere, skriver i en såkaldt Exclusive: FLOP GUN!
A £100MILLION fighter jet crashed because a cheap plastic rain cover was left on during take-off, investigators fear.
It was thought to have been sucked into the F-35 Lightning’s engine as it roared down the flight deck of the Navy’s flagship aircraft carrier HMS Queen Elizabeth.
Sailors saw a red cover floating in the sea after the stealth jet splashed into the Mediterranean.
A source said: “They knew almost right away.
“The covers and engine blanks are supposed to be removed before flight.
“The ground crew do it and they are incredibly strict.
“Then the pilot walks round.”
The Navy pilot tried to abort take-off but ran out of runway so had to eject.
The Sun 23. november 2021
Det er uvist om dækkenet blokerede for indsugningen til flyets motorer eller om det på anden måde forhindrede en normal take-off.
Ombord på HMS Queen Elizabeth foregår take-off ved en kort rullestart op af en take-off rampe.
Da piloten indså at noget var helt galt var flyet allerede på vej op af denne rampe.
Hvis det viser sig at være et regndækken, der ikke er blevet fjernet inden take-off er der tale om en katastrofalt pinlig fejl for mandskabet ombord på hangarskibet.
Enhver take-off fra et hangarskib foregår efter en nøje orkestreret række af rutiner, der udføres af mandskabet ombord inklusiv flyets pilot
Flyets pilot gennemfører en såkaldt ‘walk around’, hvor han eller hun udfører en sidste inspektion af flyet.
Det tredje havari med et F-35B fly
Styrtet forrige onsdag er det tredje havari med et Lockheed Martin F-35B Lightning II fly.
I 2020 kolliderede et U.S. Marines F-35B fly med et Lockheed Martin KC-130J tankfly under lufttankning af F-35B flyet.
I 2018 styrtede et U.S. Marines F-35B ned efter brændstof tilførslen svigtede på flyet.
F-35B er en STOVL version
Lockheed Martin F-35B Lightning II er en såkaldt STOVL version til korte take-offs og vertikal take-off og landing (STOVL).
Flyets kan bruges ombord på en række skibe blandt andet hangarskibe, men også fra f.eks. fremskudte positioner på landjorden.
I modsætning til andre varianter har F-35B ingen landingskrog.